Gai Asini Polion (par latin Gaius Asinius Pollio; Chieti, 76 p.d.C. - Tuscul, 4 d.d.C.) fo un politic, gjenerâl, storic, filosof e poete antîc roman.

Asini Polion

Biografie cambie

Al vignì a lûs tal 76 p.d.C. in une passude famee di Chieti; probabilmentri al nassè lì e no a Rome, ma in dut câs al fo te capitâl di zovin, là che si rafinà cuntune siore educazion e che al jentrà tal circul dai poetis gnûfs. Prin contrari al triumvirât, po si svicinà a Juli Cesar, che i fo amì e colaborà cun lui, restant simpri un republican convint; al scomençave intant la cariere politiche e militâr, scombatint in tantis batais e ancje in chê di Farsâl. Cuant che Cesar fo copât da Brût e i altris conzurâs al jere propretôr in Spagne, rivant a difindile des sgrifis di Sest, il fi dal quondam Pompeu, che al voleve profitâ dal moment par cjapâ il control de provincie; passât te Galie cisalpine, sustignì Marc Antoni, che al jere amì ancje a lui, tal scuintri cun Otavian che al tignì daûr al cesaricidi, dantji acet daspò che al jere stât batût a Modine. Tal 40 fo ancje consul e l'an seguitîf al scombatè in Dalmazie cuintri i Partins, otignint un trionf Planc a planc a vignivin fûr lis veris intenzions di Marc Antoni, che al smirave a meti su un stât compagn ai reams assolûts orientâi, robe che un salt republican come lui nol podeve propite par jù, e si slontanà di lui; dut câs, nol volè tradî ni l'ideâl e il stât ni l'amì, cun dut che si jerin begâts e ofindûts, evitant di tornâ a scombati par Antoni e di passâ de bande di Otavian, come che i veve proponût lui. In cheste maniere la cariere i si sfantà e lui si avodà ae storie, ae ativitât

 
Il trionf daspò la vuere cuintri i Partins in Dalmazie

di critic dal gust e a chê di avocât, continuant a frecuentâ leterâts aviers a Otavian August, come l'amì Timagen, storic cognossût par no vê pêl in lenghe,[1] ancje cuant che chel cjapà il podê e cence mai rineâ lis ideis che al veve, nancje cuant a lavin cuintri di Otavian. Al murì te sô lussuosissime vile di Tuscul tal 4 d.d.C..

La ativitât leterarie cambie

Daspò vê componût viers te maniere dai poetis gnûfs e ancje epigrams, al cjapà sù lis ideis di leterâts che a ziravin atôr di Mecenât, blasmant lis vueris civilis, afirmant il valôr de pâs e sustignint la nassite di une tradizion leterarie italiche fuarte, di inspirâ e oponi a chê greghe; si metè cussì a scrivi tragediis, che, inspiradis a chês di Sofocli, al timp a forin preseadis un grum (lis incensaris Virgili e Orazi) ma po, judicadis masse stratignudis tes efiets par vie de sute purece de lenghe doprade, desmenteadis cuant che Vari introdusè un stîl plui patetic. Al è innomenât par vê scrit un libri di storie, lis Historiae, là che al tratà i events dal 60 p.d.C. al 43, cu la disfate dai cesaricidis, cirint di judicâju in mût indipendent e scjalterît e vitant di fevelâ dal sbrovent periodi des vueris di Otavian e Marc Antoni; pe prose masse intorteade, lambicade, ingredeade, malegraciose e imberdeade lu criticarin Tacit, Quintilian e Seneche retor. Al scrivè ancje alc di filosofie e fo un grant oratôr, tant che il fi, Asini Gal, lu calcolave miôr di Ciceron.

Stant che al crodeve te difusion de culture, al metè sù la prime biblioteche publiche di Rome e ancje lis primis recitazions publics di oparis leteraris. Come critic nol sparagnà nissun: al judicà Ciceron masse aulic e masse pôc paron dal so stîl, Tît Livi masse padoan te maniere di esprimisi o forsit tes ideis conservadoris, Juli Cesar parziâl e grossolan come storic e Salusti masse scûr.

Notis cambie

  1. Timagene, treccani.it

Bibliografie cambie

  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957
  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004

Leams esternis cambie