Publi Corneli Tacit (par latin Publius Cornelius Tacitus; prin dal 59 - daspò il 112) fo un storic Roman antîc.

Tacit

La vite cambie

Stant che tal 88 al fo pretôr e che si veve di vê almancul 30 agns si calcole che nol sedi nassût dopo il 58, e al somearès in Galie. Passât a Rome par studiâ la elocuence, chi al tacà, cun sucès, a fâ l'oratôr e al maridà la fie di Juli Agricule, che e veve tredis agns; il missêr al scomençà a sustignîlu e cussì al tacà a fâ cariere politiche: fo ancje consul e tal 100 vincè une imberdeade e delicade acuse, insiemit cul amì Plini il zovin, cuintri Mari Prisc. Intant al veve scomençât a scrivi di storie. Tra il 111 e il 113 al guviernà la provincie di Asie e po, no si sa cuant, ma probabilmentri sot Adrian, al murì.

Lis oparis di storie cambie

Il stîl e l'implant cambie

Il stîl di Tacit è unevore espressîf, cjapant dentri la linie dal asianisim tipiche dal periodi di Neron, cui siei efiets patetics te maniere dai eleniscj, e la grande atenzion pe sielte des peraulis tipiche dal aticisim: al ven fûr un lengaç verementri eficaç, che al fa sintî il pathos cu lis tecnichis de poesie tragiche. La tension emotive de narazion je a pâr cul sgjâf psicologic dai personaçs, che a disnudin lôr pleis interiôrs tes intorteadis pleis des intrigosis frasis de prose e tai spinôs artifizis sintassics. Tacit puarte indenant chest studi psicologic par gjavâ fûr i siei judizis morâi: si inacuarzeve ben de decadence e de coruzion che e viveve la sô ete e lis judicave di bon Roman che al jere, cuntune tignince morâl che no i vignive de filosofie stoiche, come a Persi e a Seneche, ma dal sisteme di valôrs tradizionâl de culture latine.

Lis oparis cambie

Di storie al scrivè:

Il Dialogus de oratoribus cambie

No si sa ben se al scrivè lui il Dialogus de oratoribus, ma al somearès di sì; stant che al fevele cun libertât dal periodi dai Flavis, probabilmentri lu scrivè daspò la muart di Domizian. Al fevele dal valôr de oratorie e des resons de sô decjadence e trasformazion, che a vevin ce fâ cul passaç de republiche al regjim imperiâl e ae fin de libertât. Lis ideis son chês di Quintilian, il mestri di Tacit, e il stîl diviers da chel des altris oparis dal storic: par chest si è crodût che nol fos lui l'autôr o che al ves scrit il Dialogus cuant che al jere zovin e, cence vê ancjemò svilupât une sô maniere di scrivi, al doprave chê propagandade dal mestri, ma la reson e podarès jessi che di chel genar, il dialic su la oratorie, Ciceron jere l'autôr plui impuartant.

Bibliografie cambie

  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004
  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957

Leams esternis cambie