Cuant che si fevele di Rome Antighe ,si intint fevelâ de civiltât che a puartât ae fondazion de citât-stât di Rome ,fondade te penisole taliane tal XI p.d.C.In tai dodis secui de sô esistence,le civiltât romane e scomence de monarchie, par divignî une republiche, par deventâ l'imperi plui grant che vedi dominât la Europe. Une serie di aveniments socio-politics,e puarte ae colade dal imperi,che si divît in doi. Le bande ocidentâl,che e tignive dentri la Spagne , le Gallie (la France di vuê,e la Italie ,si disfe in tal V secul d.d.C par dâ origjin a tancj reams indipendents. La bande orientâl,che e veve a cjâf la citât di Costantinopoli , la citât di Istambul di vuê, e sarà la capitâl dal Imperi Bizantin ,daspò dal 476 d.C.

Evoluzion dal domini roman

La civiltât romane,e je mitude inte Antichitât classiche cun civiltâts come chês dal Antîc Egjit e chê de Antighe Grecie ,civiltât che e à ispirât une vore chê romane. De culture di Rome Antighe e ven buine part de culture dal mont ocidentâl di vuê,in fat di art , leteradure , lenghis e architeture ,e lis sôs influencis si cjatin ancje te culture e tal mont di vuê.

La fondazion de citât cambie

 
Rome in tal secul VIII p.C

Ator dai cuei di Rome, a son stâts cjatâts testemoneancis di insediaments umans di cirche 6000 agns indaûr; chest al vûl dî che cheste zone e jere za abitade, forsit ancjemò prime de Etât dal Fier, ma ator dal teritori de regjon dal Lazi di vuê, di sigûr e jerin logadis popolazions che a vignivin dai Balcans.Intor de nassite di Rome a son almancul trê liendis:

  • La liende di Romul e so fradi Remo, i doi zimui fîs dal diu Marte e di Rea Silvia, nevôts di Numitore, re de citât di Alba Longa.
  • La liende di Enee, scjampât de Vuere di Troe cun so pari Anchîs. Il fi di Enea, al sarà il fondatôr di Alba Longa e progjienitôr dal popul dai Latins.
  • La liende dal 'Rat des Sabinis': i Romans, rivâts de origjinarie Alba Longa cence feminis, a clamin i Sabins, une popolazion locâl, par fâ fieste insieme, ma, parâts fûr i oms, a puartin vie lis feminis. I Sabins,rabiâts, a jentrin in Rome, ma lis feminis si metin tal mieç, domandant la pâs.

Forsi dutis chestis a son nome liendis, ma un font di veretât al è: di sigûr o savìn che lis olmis di fortificazions cjatadis tal cuel Palatin a son de seconde metât dal secul VII prime di Crist, dongje dal 753, an de fondazion de citât secont la tradizion. E e je veretât ancje che i Sabins e Latin a si son messedâts, parcè che il secont Re di Rome (Numa Pompili), par fâ un non, al jere sabin. Ancje peraulis latinis come bos (vacje), scrofa (purcite), popina(cusine) a son peraulis di origjine sabine. Ator dal 620 prime di Crist, a rivin i Etruscs puartant la lôr civiltât influençade de antighe Grecie. Cun lôr Rome e divente finalmentri une citât. Il popul di pastôrs e di contadins al scomence a fâ sù cjasis in piere, stradis, fortificazion plui fuartis. Di sigûr la buine posizion strategjiche dal Tibar cun la isule Tibarine al à favorît la fondazion de citât. Ancje il fât di jessi tal mieç di dôs regjons come la Etrurie e la Campanie, regjons indulà i pastôrs a puartavin lis bestiis, e di jessi dongje dal mâr, indulà si podeve cjatâ il sâl, une vore impuartant, a àn zovât ae fortune successive di chel insediament.

La epoche dai rês cambie

Il periodi de monarchie a Rome al dure par doi secui e mieç. I prins Rês di Rome e son stâs une vore impuartants pe cressite socio-politiche de citât. In particolâr,in tâl secul VI, periodi di grande prosperitât pe citât, si scomencin a realizâ lis primis impuartantis oparis publichis, come la costruzion de Cloache Massime, e dal Foro Roman, il centri politic, aministratîf e religjôs de citât.

Il re Servio Tullio, al divît la citât in cuatri regjons, e al fâs costruî la prime cinte murarie. I Rês di Rome a son stâs secont la tradizion:

  • Romul (753-715)
  • Numa Pompilio (715-673)
  • Tulio Ostilio (673-642)
  • Anco Marzio (642-617)
  • Tarcuini Prisc (616-579)
  • Servio Tullio (578-534)
  • Tarcuini il Superb (578-534)

La Republiche romane cambie

Rome imperiâl cambie