Marc Aneu Lucan (par latin Marcus Annaeus Lucanus; Cordove, ai 3 di Novembar dal 39 - Rome, ai 30 di Avrîl dal 65) fo un poete Roman antîc.

Lucan

Biografie cambie

Nassût a Cordove di une sûr di Seneche, al lè a stâ a Rome che al jere ancjemò un fantulin; chi al studià cun mestris innomenâts, come il rigorôs stoic Aneu Cornût, che lu turà sù educantlu a la intransigence e ai valôrs de vecje republiche, e po al continuà a Atene. Tornât te capitâl, al vignì amì di Neron, che al cjantà tal 60 in ocasion dai Neronia, i zûcs che al veve metût sù l'imperadôr par imitâ chei olimpics. Però in curt a larin in rotis, probabilmentri par vie des ideis republicanis e pôc in linie cu la politiche dal imperi che nol jere dificil cjatâ tai prins ilbris che al veve publicât dai Pharsalia, ancje se lis biografiis antighis, che no a son propite il Vanzeli, fevelin dal risintiment di Lucan cuant che Neron jere lât vie biel che lui al declamave siei viers o de invidie dal imperadôr pe sô braure te poesie. Tal 65 Lucan fo tirât dentri la conzure dai Pisons (lis biografiis antighis no van di conciert: si leç che nol jere propite dentri dal dut e ancje che al jere tant infogât che al lave atôr a sigurâ di volê jessi il prin a passâ Neron cu la lame). Cuant che e vignì fûr la trame, al saltà fûr ancje il non di Lucan, che al fo cjapât e, secontri des biografiis, si refudà cun dignitât par cetant timp di denunziâ i compagns o ben al tacà subit a displeâ ducj i nons che i saltavin tal cjâf, implorant e sconzurant e suplicant; dut câs, ae fin i madraçs che i saltavin tal cjâf ju spudà ducj, cence sparagnâ nancje la mari, almancul stant a Suetoni e Tacit, ancje se chê puare femine no vè fastidis. Vêr o no, no i zovà masse, parcè che lu volevin copâ distes; alore lis biografiis contin che si metè a indetâ al pari cualchi amendament pal so poem, simpri i Pharsalia, e po a cjantâ viers su di un soldât che al murive dissanganât; po si disvenà e al passà ancje lui.

La poesie cambie

 
Il virtuôs Caton uticens tra murî e rindisi ai nemìs de republiche e de libertât sielç di copâsi e si fâs puartâ une arme

Cence contâ tantis robis che al scrivè di zovin ma che a son ladis piardudis, Lucan la è innomenât pal so poem su lis vueris civîls fra Cesar e Pompeu, che à non Pharsalia (I acjadiments di Farsâl) e Bellum civile (La vuere civîl). Al metè dentri ducj i valôrs di rigôr stoic e di tacament ae vecje tradizion republicane che al veve supât dal mestri Aneu Cornût e tai circui che al frecuentave. Difat chel poem è dut une polemiche: cuintri l'imperi, che al jere nassût propite par colpe des vueris civîls, oponût ae tradizion di libertât de republiche; cuintri i vizis de sô ete di decjadince, fie ancje chê di chês vueris, oponude aes virtûts sublimis e ai saldissins valôrs dai pûrs omps de republiche, come Caton uticens, e dai stoics plui inflessibii, ancjemò come Caton; cuintri lis vueris civîls, che a vevin puartât vie chel antîc mont che al veve tant a cjâr, rapuartantsi ai cjants de pâs des Georgichis di Virgili; cuintri Virgili, che al veve cjantât mîts che a vignivin de Grecie invezit di avodâsi ae storie di Rome; cuintri i poetis cha a vevin miôr fâ viers corints e fluits che no fruçonâts e plens di efiets scjassôs, come i plaseve a lui. Difat il so jere un stîl fogôs di piçulis frasis plenis di concets e di efiets, unevore baroc, inspirât ae oratorie e orit di colôrs macabris, dut travanât de voie di stupî metint dongje peraulis in maniere ardite e cun inmagins fuartis, propite in fraterne cul gust asian che al jere di mode in chê volte. I libris a son dîs, ma l'ultin si ferme a la improvise, probabilmentri çoncjât adun cu la vite dal poete; probabilmentri al voleve lâ indenant fin ae muart di Cesar, vadì al svindic di chê di Pompeu e di Caton midiant il pugnâl di Brût.

Bibliografie cambie

  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004
  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957

Leams esternis cambie