Luteranisim

(Indreçât ca di Luteran)

Il luteranisim e je une comunitât religjose cristiane protestant basât sui insegnaments e lis ideis di Martin Luter, un plevan catolic dal XVI secul che al voleve riformâ lis pratichis e lis dotrinis de Glesie.

Storie cambie

L'inizi simbolic dal luteranisim, e duncje de Riforme protestante, al è stât ai 31 di Otubar dal 1517, cuant che Luter al publicà su la puarte de Glesie di ducj i Sants di Wittenberg, in Sassonie (Gjermanie, 95 tesis o declarazions sui dogmis e lis pratichis catolichis e cu la publicazion di bande di Melanton tal 1530 de Confession augustane (o di Auguste).

Dotrine cambie

 
Une glesie luterane in Brasîl

I luterans no son fedêi al Pape, a àn doi sacraments (il Batisim e la Sante Cene, la confession e pues jessi personâl e direte nome a Diu o midiant l'intermediazion dal pastôr), a crodin come i catolics che la particule e il vin consacrâts a sedin dabon il cuarp e il sanc di Jesu Crist e a fasin la comunion in duplis specie. Il cult, che i catolics a clamin messe al è di domenie e no simpri si comunichisi, ma simpri a si cjante, a si scolte il pastôr che al monte sul pulpit par fâ la predicje, e a si lei la Biblie. I pastôrs si podin maridâ e ancje lis feminis a podin acedi al ufici pastorâl. Par ogni glesie al è a cjâf un plevan. No esist une caste sacerdotâl ma al esist il sacerdozi universâl, al ven a stâi che ducj i fedêi a son clamâts a sei sacerdots di Jesus Crist.

Tal 1999 la Glesie Catoliche di Rome a si è svicinade acetant il fat che a si pues jessi salvâts nome par grazie divine e no par oparis.

In Friûl cambie

Te ete di mieç tancj furlans a si stavin convertint al luteranisim soredut in Cjargne, a Glemone, a Sant Denêl, a Sant Vît dal Tiliment e a Udin ma Vignesie ju fasè ducj abiurâ. Te citât di Gurize a'nd jere une fuarte comunitât luterane che daspò de Prime Vuere mondiâl e deventà metodiste.

Une parochie luterane si pues cjatâle a Triest.