La Fuartece di Palme e je une antighe fuartece de Republiche Venete, de carateristiche plante a stele a nûf pontis.

Storie cambie

Nassude par difindi il teritori dal pericul dai Turcs in Friûl, che dopo dal 1499 no tornarin plui inte Patrie. Ma il pericul da lis scoreris al continuave a esisti. Pierdude la citadine fortificade di Gardiscje, Vignesie e decidè di fa sù la fuartece di Palme, e no dome par pôre dai Turcs, ma ancje cuintri dai imperiâi. E cussì il 7 di Otubar dal 1593, vincjesim secont aniversari di Lepanto, e fo fondade la fuartece, dongje une localitât clamade "Palmade", che vignarà clamade Palmanova, gnove Palme.

Vignesie e à obleât il Friûl a sacrificis pesantons par cheste costruzion, i paîs dongje a scugnirin bandonâ i cjamps par metiju a disposizion dai venezians e par lavorâ a traspuartâ cuantitâts di materiâl indispensabil par jevâ lis fortificazions esternis, i bastions, lis murais, lis cjasis e i palaçs de citât. Disegnade dal Girolamo Savorgnan, i lavôrs a finirin ator dal 1600. Par pretesis militârs la forme e fo poligonâl a nûf bandis, cuntune place esagonâl centrâl cun rais drets che menin a trê puartis, fondade su la utopie che nissun mai al varès podût concuistâle. Ma par ironie de storie la fuartece no fo mai assediade o clamade a difindi la fede cristiane.

Tignude dai Austriacs, fo ocupade dai Francês intal març dal 1797, passade a la Austrie daspò Cjampfuarmit, fo zontade a la Italie intal 1806, ma je tornade sot la Austrie cu la Restaurazion. Intal periodi Avrîl - Jugn 1848 si jevâ cuintri lis fuarcis austriachis ma cence risultât di sorte, cu la Tierce vuere di Indipendence a je jentrade intal stât talian.

Viôt ancje cambie