Vignesie (par talian Venezia) e je il cjâf lûc de regjon dal Venit e de omonime Citât metropolitane. E je une citât di 262.719 abitants, che e je logade in part su isulis inte lagune di Vignesie, in part su la tiere ferme (in particolâr lis frazions di Mestre e Marghera). La citât e dute la lagune a son stadis declaradis patrimoni mondiâl de umanitât di bande dal UNESCO tal 1979.

Place Sant Marc
Vignesie
Non uficiâl: Venezia
Provincie/Citât metropolitane: Vignesie
Regjon: Venit
Altitudin: 0 m s.n.m
Superficie: 412 km km²
Abitants: 262.719 (31-3-2016) ab.
Densitât: 638 ab./km² ab./km²
Comuns confinants: Campagna Lupia, Cavallino-Treporti, Clodie, Jesolo, Marcon, Martellago, Mira, Mogliano Veneto (TV), Musile di Piave, Quarto d'Altino, Scorzè, Spinea
CAP: 30100
Prefìs telefonic: 041
Sît istituzionâl

Origjn dal non cambie

Il non Vignesie in dutis lis sôs variazions, al ven di sigûr dal popul dai Venits, popolazion che jere stanziade in te regjon, za prime dai Romans. In epoche romane,le peraule Venetia cu le peraule Histria indicave la X regjon. I Bizantins clamavin Venetikà in Lenghe greche la Vignesie maritime, la part di tiere da Chioze fin a Grau.

Za le peraule Venit, presint in altris lûcs (Asie, Britanie e tal Lazi) e indicave popolazion vignudis de Asie Minôr. Il significât de peraule al indicave popolazions stanziadis dongje dai flums, terens paludins o in dut câs dongje de aghe.


Il clime cambie

 
Albe a Vignesie

Il clime di Vignesie al è chel tipic de Pianure Padane. Il fat di jessi dongje dal mâr al è vantagjôs par Vignesie. Tal Invier, la temperature minime je atôr dai 3 °C, le massime in istât je atôr dai 24 °C . Si pues considerâ un clime di transizion jenfri il continentâl e il mediteraneo. Il periodo di massime intensitât ploie al è tal mês di març e il mês di novembar.

Son frecuents ancje i burlaçs in istât. In Invier si pues cjatâ ancje la nêf cualchi volte, ma la presince dal mâr la limite une vore. Le tante umiditât pues ancje provocâ fumate penge in Invier, e scjafoaç in estât. I vints principâi son la Buere (NE) in Invier, Sciroc (SE) in estât.

La «aghe alte» cambie

 
Aghe alte a a San Marc
 
Aghe alte in fondamenta Venier


Cun le peraule " aghe alte " si indiche in te lagune di Vignesie une fenomenologjie particolâr dal cressi de maree, a nivei talmenti alte da provocâ alagaments ancje in citât. Chest fenomeno al e' particolarment frecuent in Invier e tal periodo de Vierte.

Chest particolâr fenomeno al è causât da la combinazion di doi fatôrs : la regolaritât des mareîs e le ondade di tampieste, une combinazion di vint e pression atmosferiche parsore dal mâr. Le alte maree bessole, no puès gjenerâ le aghe alte. E' je le ondade di tampieste, combinade cun la maree astronomiche che puarte il nivel de aghe a alçasi parsore i nivei normai, in mût che chest fenomeno no puès nancje jessi previdût.

L'alçasi de aghe al e' un fenomeno normâl in un mâr sierât come il mâr Adriatic. Il vint che jude la realizazion di chest fenomeno no è tant la Bora, un vint che rive a Vignesie, ma il Sciroc, che puarte la sô azion tal sens longitudinâl parsore le masse de aghe dal mâr.Il viergi lis bocjis di puart, cun l'aument dal scambiasi le aghe jenfri le lagune e il mâr a puartât al aument de aghe alte, che tal passât, al jere un aveniment vonde râr par la citât.

I lavôrs di interrament in te lagune di Vignesie ( le realizazion de Isule dal Tronchet e Puart Marghera ) an puartât le riduzion de masse di aghe e modificât il comportament des mareis. Tal câs de aghe alte, le citât puès contâ su un sisteme di segnalazion che cuant al comence a tacâ il fenomeno de aghe alte, traviers di un sisteme di comunicazions telefonichis e sirenis, al informe i abitants de citât, in mût di podê fâ front in timp a chest event.

Tal periodo in cui chest fenomeno al è pui frecuent, le Aministrazion Comunâl al met a disposizion un sisteme di taulis di legn poiadis parsore dai supuarts di fièr, in mût di creâ un parcors sujât lunc i principâi intineraris de citât. Chests supuarts son garatîts fin a une nivel di maree di +120 centimetros, parsore dai cuâi a scomencin a galegjâ.Cuant le aghe al passe i +95 centimetros, lis linîs di navigazion publiche vegnin deviadis o limitadis, parcè lis barcjis non puedi pui passâ sot dal Puint "delle guglie" o sot dal puint "dei tre archi".

Par podê contrastâ il fenomeno de aghe alte, dal 2003 al e' in cors di realizazion lil progjet Mose, che al permetarâ la riduzion di chest fenomeno.

Storie cambie

Secont la liende, Vignesie e nâs il 25 di Març dal 421, cuant che par vie de vignude inte Penisule taliane dai Langobarts, tal 568, la int bandone lis citâts, che a son ormai simpri mancul siguris, e cîr un puest plui bon par vivi, par esempli lis isulis; chest al sucêt ancje in Friûl, dulà che la int che scjampe di Acuilee si trasferìs su la isule di Grau.


In chestis zonis une presince umane e jere probabilmentri plui antighe; sta di fat che cul timp, cualchidun al tornà su la tiere, altris si stabilirin su lis isulis e deventarin pescjadôrs o marinârs; cul timp la citât deventà simpri plui grande e rispietade ator pal Adriatic e ancje plui lontan, fin a deventà la Serenissime republiche venete. In tal 821 le citât di Rialto al devente le capitâl dal Ducât di Vignesie, ma dut il teritori al cjaparà il non di Vignesie.

Cuant Carlo Magno al devente imperadôr, Vignesie e faseve part dai teritoris da l'Imperi Bizantin. Il bon rapuart che Carlo Magno al veve cul Imperi Bizantin e il fat che Vignesie jere vonde lontane da Costantinopoli puarte le citât a deventâ un "puart franc" permetint il disvilup di une classe di marcjantis che fasaran di Vignesie la parone dal mâr Adriatic.

Deventade une republiche marinare cun Gjenue, Pise e Amalfi e je ancjemò ricuardade te bandiere de Marine taliane.

Il cjâf dal guvier al jere il dôs (doge par talian, dal latin dux), ma cul passâ dal timp il podê dal dôs al sarâ simpri plui controlât.

In tal XIII secul il podê di Vignesie al jere al colm: Vignesie e controlave dutis lis cuestis dal mâr Adriatic, regjons come la Dalmazie e l'Istrie, lis isulis dal mâr Egeo, Cipri e Corfù.

 
une cjarte todescje di Vignesie (1888)

In tal XV secul il teritori de Serenissime al partive da Bresie, par fin ae Istrie, cun in plui dut il teritori de provincie di Belun.

In tal XVIII secul Vignesie e jere un dai centri di culture pui grancj de epoche. Veve une grande influence parsore la art, la architeture e la leterature dal so timp.

Ma cul Tratât di Cjampfuarmit dal 17 di Otubar dal 1797, la "municipalitât" di Vignesie finîs. Dut il teritori concuistât de Dalmazie, de Istrie e dal Venit, al formarà la "provincie Venete" dal Imperi de Austrie-Ongjarie sot l'imperadôr Francesc II.

In tal 1866 al jentre tal Ream de Italie

 
Une gondole

Vignesie vuê cambie

In zornade di vuê, Vignesie e à pierdût un grum di impuartance; ma e reste la capitâl de regjon. La popolazion tal centri storic e je in continue diminuzion, cuntun aument invezit a Mestre e Marghera, che a son deventâts impuartants centris dal terziari e de industrie. Il stes ambient de lagune al è in pericul, par vie dal incuinament, de erosion causade da lis ondis e v.i. Vignesie reste simpri une des citâts talianis pui visitade par i turiscj. No mancjin i puest e lis manifestazions di viodi.

Glesiis cambie

Palaçs cambie

 
Palaç Contarini Fasan
 
Palaç Zane Collalto


Atrîs edifizis impuartants cambie

Personalitâts leadis a Vignesie cambie