Colabore a Wikiquote
«Al vaiva lu soreli, e ancje jo i varès vaiòut, a jodi ch'a si partiva tanta biela gioventòut»

Cun emigrazion furlane si intint chê lungje fase de storie dal Friûl cuant che une vore di furlans e scugnirin lâ vie par vie soredut des condizions economichis. Lis destinazions e jerin lis plui diviersis, des grandis citâts dal Nord Italie, fin ai paîs plui siôrs de Europe (Austrie, Gjermanie, Belgjo, France) fin a chei dai “gnûfs continents”, de Argjentine, al Canadà, fintremai ae Australie.

Storie cambie

Di ce che si sa, lis primis emigrazions, in gjenar stagjonâls, a si cjatin za intal Cuatricent, al inizi dal domini di Vignesie, che a comprendeve soredut piçui artesans dal setôr tessil o de edilizie; lis destinazions a jerin Vignesie, Triest o la Austrie.

Ma un flus impuartant al scomence dal XIX secul fintremai la Prime Vuere Mondiâl; si stime che dome tra il 1895 e il 1914 a emigrarin plui di 90.000 furlans, che a lassavin une patrie puare, ancjemò scuasi dute agricule, par cirî lavôr intes gnovis fabrichis, o par lâ a cirî un futûr miôr in paîs come l'Argjentine, dulà che e jere une richieste grandonone di int. In chei agns a forin fatis azions par provâ a fermâ cheste emigrazion, cun la fondazion des primis bancjis (par esempli de Bancje di Udin intal 1873), di scuelis superiôrs (par esempli tal 1866 al fo instituît l'Institût Tecnic a Udin) e la creazion di infrastruturis (soredut feradis, come tal 1866 il completament de linie Triest-Mestre e tal 1879 de Udin-Pontebe). Dutis chestis iniziativis però no cjatarin grancj sucès, ancje parcè che la grant part de int e viveve cun la tiere, e in chel periodi diviersis crisis a colpirin chel setôr, e lis emigrazions a forin come dit parsore plui di 90.000 ae fin dal secul, numar che al rapresentave il 14% de popolazion furlane; un studi dal ispetôr dal lavôr Guido Picotti al stimave che intal 1911 la emigrazion furlane e jere il 18% di dute chê nazionâl. Cun l'inizi de Grande Vuere, al mancul in 80.000 a tornarin a cjase di Austrie e Gjermanie, i plui cence cjatâ lavôr. Lis partencis a scomençarin di gnûf cun fuarce daspò de Grande Vuere, e fin al 1925, dopo a diminuirin, ancje parcè che inte Italie di Mussolini il regjim al voleve trasmeti la idee di un paîs siôr, che no veve bisugne di mandâ vie i siei fiis.

Daspò de Seconde Vuere Mondiâl il flus migratori al torne a vignî fûr, cun 25.000 personis che a lassarin la Provincie di Udin (che includeve ancje Pordenon) dal 1951 al 1971, e con numars plui impuartants in Cjargne e in dute la montagne, dulà che i emigrants a forin scuasit un cuart de popolazion; lis destinazions a jerin simpri lis solitis, chês europeanis, plui paîs come l'Argjentine, il Venezuele, l'Australie, il Canadà, il Brasîl; il fenomeni si ferme dome cun la ricostruzion dopo dal taramot dal 1976, e il conseguent svilup economic, che a scambiarin lis posizions, cul Friûl deventât tiere di imigrazion, a voltis ancje di bande di dissendents di furlans emigrâts, in particolâr de Argjentine, paîs vitime di une grave crisi economiche sul finî dal XX secul.

Conseguencis cambie

Cjale ancje cambie

Referencis cambie

  • Il Friuli Venezia Giulia, Enciclopedia Tematica, Volume 2, 2006

Colegaments di difûr cambie

  • Deborah Tosoratti, Elio Varutti, Economie dal lavôr. Emigrâ in Australie, Diapositivis cui tescj di une interviste bilengâl (talian e furlan) di une studente dal Istitût Stringher di Udin / Labour Economics. Emigrating to Australia. Interview bilingual (Italian and Friulian) of a student of the Institute Stringher of Udine, Friuli, North East Italy [1]
  • Feminis tal forest. Une Ricercje su la emigrazion feminine dal Friûl, Istitût Statâl d’Istruzion Superiôr “B. Stringher” Udin, Laboratori di Storie, [2]