Caton il censôr

(Indreçât ca di Caton maiôr)

Marc Porci Caton, sorenomenât il censôr, maiôr e il vieli (par latin Marcus Porcius Cato Censor, o Maior; Tuscul, 234 p.d.C. - Rome, 149 p.d.C.) fo un politic, scritôr, storic e gjenerâl roman antîc.

Caton il censôr

Biografie cambie

Nassût a Tuscul, vuê Frascati, tal 234 p.d.C. tune famee là che no jerin ancjemò mai stâts politics, al scombatè cuintri Anibal e Asdrubal. Sostignût dal nobil conservadôr Luci Valeri Flac, al scomençà il cursus honorum tal 204; in chel istes an al cognossè Eni in Sardegne e lu puartâ a Rome par introdussilu tai circui centrâi de vite politiche e culturâl de capitâl, là che si aleà a chei plui contraris al reazionari Caton. Tal 195 al rivà al consulât, cirint di mantignî la leç opilia, che e improibive aes matronis bilisiis d'aur e vistîts di lus, linie che al seguità ancje cuant che al vignî censôr, la carghe che i dè il sorenon pe severitât adotade: par dî, par concjâ il lus al instituì une tasse pe ogni galantarie di dîs voltis il so valôr; intant al veve cidinât un riviel in Spagne (194) e dât une gruesse man ae vitorie cuintri Antioc il grant (191). Al continuà simpri a difindi la culture tradizionâl, rivant a parâ fûr di Rome i filosofs grêcs che a jerin lì a insegnâ lis lôr dotrinis: tal 173 chei epicureus, tal 161 ancje ducj i altris e tal 154 Carneade, Critolau e Diogene stoic, che a jerin vignûts di Atene come imbassadôrs. Tai ultins agns de so vite si smanigà pe distruzion di Cartagine, che però nol rivà a viodi, parcè che al murì prime, tal 149, propite l'an che e scomençà la tierce vuere puniche.

Il pinsîr cambie

 
Carneade, un dai filosofs ateniês che Caton parà fûr di Rome par pôre che il pinsîr grêc si infiltràs te ideologie tradizionâl dispodestant il mos maiorum

Caton jere unevore tacât ae morâl e ai valôrs tradizionâi romans, vadì al mos maiorum: ogni omp al veve di anulâsi par impensâ dome al ben di ducj e par vodâsi al servizi dal stât e al veve la sante scugne di mantignîsi salt e virtuôs par colaborâ miôr che al podeve; par chest coventave sbandî il lus e dutis lis altris robis che a dismolin i spirts. A Caton ducj i ricognossin di jessi simpri stât inreprensibil, integri e dut fidêl a chestis ideis. Si visave ben che la sô ete e jere come une beorcje: Rome supave la culture dal jevât elenistic a glutadonis e, se no si voltave vele in curt e cun fermece in direzion dal mos maiorum, la vecje culture romane, chê eroiche dai dûrs servidôrs de republiche, si sarès pierdude e sarès lade daûr de ideologie elenistiche. Nassevin in chel timp l'individualisim, il cult dai grants personaçs invezit che dal stât, il lus, che al dismolave i spirts dai massepassûts e al svariave la int de virtût e de saldece, e l'umanitât, al puest dal rigôr. Al difindeve la tradizion romane e i siei valôrs, ma nol vûl dî che nol cognosseve ancje chê greghe, che e jere chê dominante tal Mediterani: al jere un studiât che al veve sielzût la culture tradizionâl cun cussience, no un ignorant che le difindeve par jessi masse mus par cognossi e acetâ altris manieris di vivi, e atacave chê greghe soredut parcè che al sintive che e menaçave chê che lui le crodeve la miôr.

Lis oparis cambie

Ve la liste des oparis di Caton. Dut chel che al butà fûr lu scrivè par difindi chei valôrs che si inacuarzeve che si stavin sfantant.

Bibliografie cambie

  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004
  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957

Leams esternis cambie