L'Alfabet latin, clamât ancje Roman, al è il plui doprât sisteme alfabetic dal mont, tant che lu si pues cjatâ in ducj i continents, dulà che al è stât puartât dai colonizadôrs che a vignivin de Europe e daspò al è stât adotât ancje par lenghis indigjenis, come il Tagalog tes Filipinis o par l'Indonesian.

Lis letaris maiusculis cambie

Lis letaris fondamentâls, chês de lenghe inglese:

A B C D E F G H I J K L M
N O P Q R S T U V W X Y Z

Lis letaris minusculis cambie

a b c d e f g h i j k l m
n o p q r s t u v w x y z

Chestis letaris no son avonde par rapresentâ i diviers suns in dutis lis lenghis che a doprin l'alfabet latin; par chest, a son stâts zontâts sei segns diacritics (tilde, cedilie, hacek, sorelineaturis, segns tal mieç, e v.i.), sei leaduris (par esempli il ß dal alfabet todesc), sei impuartantis letaris di altris alfabets (par esempli il þ dal alfabet runic). Un altri mût doprât par indicâ suns che no àn un corispetîf tal alfabet latin al è chel di creâ digrams, ven a dî doi caratars (si dîs trigrams se a son trê) calcolâts di segn unic (par esempli il ll dal spagnûl, come in 'paella', il cj dal furlan come in 'Cjargne', il gli' dal talian come in 'aglio').

Alfabet furlan cambie

Par furlan
ç â ê î ô û à è ì ò ù
Ç Â Ê Î Ô Û À È Ì Ò Ù

Tal furlan si doprin ancje la c cu la cedilie (une C cuntune ondute sot) e l'acent circonflès su lis vocâls par segnâ chês che a son lungjis.

Storie cambie

L'alfabet latin al nas tal VIII secul p.d.C e al derive di chel etrusc, che chel al è basât sul grêc. Fin ae ete di mieç a esistevin dome lis letaris maiusculis. Cu la difusion dal cristianisim ancje altris lenghis a cjapin l'alfabet latin, e cussì a fasaràn, tai secui, ancje popui no indoeuropeans come ongjarês e finlandês; dopo, cul colonialisim, l'alfabet si sparnice par dut il mont.