Secont la sudivision plui condividude de Storie Europeane de bande dai studiôs, la Ete di Mieç dal latin media tempestas o ancje media aetas (peraule doprade la prime volte da Flavio Biondo) al è il periodi jenfri la etât classiche e chê moderne.

Miniature de etât di mieç

In dute Europe la Ete di Mieç e scomence tal an 476, secont une convenzion decidude dai storics, che al è l'an de deposizion dal ultin imperadôr roman Romul Augustul e la fin dal Imperi Roman di Ocident.

La fin de Ete di Mieç no je compagne par ducj i paîs. Lis conseguencis de fin de Ete di Mieç a tiermin lunc a forin la nassite dal Rinassiment e des monarchiis nazionâls.

I agns plui utilizâts par segnâ la fin de Ete di Mieç a son il 1453, an de colade de citât di Costantinopoli par man dai Turcs o la fin de Vuere dai Cent Agns jenfri la France e la Ingletiere, il 1492, an de Scuvierte des Americhis e de fin dal periodi islamic in Spagne o ancje il 1517, an de Riforme Protestante. Cualchidun al dîs che la fin de Ete di Mieç e je di meti tal an 1250, an de muart di Fidrì II di Svevie

La Ete di Mieç, e ven dividude in dôi :

  • Basse ete di mieç che va dal secul XI al secul XV, che e viôt une rinassite de vite tes citâts, une ativitât comerciâl simpri plui fuarte ancje par il bon guvier des Signoriis, la costruzion di cjistiei, la nassite des bancjis.

Daurman la colade dal Imperi Roman di Ocident, lis popolazions dal Nord e dal Est de Europe a tachin a barufâ jenfri di lôr, par rivâ a une ricostruzion, soredut locâl, de organizazion aministrative, militâr, economiche e juridiche, par finî tal periodi che al reste nome il podê nazionâl.

Bisugne ancje dî che dal 476 nol sucêt nuie. Il gambiament al jere za rivât cu l'imperadôr Teodosi, cuant che il cristianisim al devente religjon di Stât (380 d.d.C).

Leams esternis cambie

  • Ma non erano secoli bui ([1]) di Franco Cardini (par talian)
  • Prontuario di stereotipi sul Medioevo ([2]) di Antonio Brusa (par talian)