Pieri Savorgnan di Breçâ

(Indreçât ca di Pieri Savorgnan di Bracà)

Pieri Savorgnan di Breçâ (Pietro Paolo Savorgnan di Brazzà, plui cognossût sicu Pierre Paul François Camille Savorgnan de Brazza) (26 di Zenâr 1852 - 14 di Setembar 1905) al fo un esploradôr talian di famee furlane nobile, naturalizât francês. Lui al fo il prin a vierzi lis esplorazions de rive di drete dal Flum Congo, che a saran la base pes coloniis francesis inte Afriche ocidentâl. Il sô segn distintîf e jerin lis buinis manieris, la amabilitât, il fasin fisic e la ricercje di un contat pacific cu lis popolazions africanis.

Savorgnan di Brazzà fotografât di Paul Nadar cui costums natîfs

Biografie cambie

Nassût a Rome, al jere il setim fi dal cont Ascani Savorgnan di Brazzà, un nobil de famee dai Savorgnan che controlave la citât di Udin; in graciis ai contats dal pari in France, Pieri al rivà a jentrâ inte academie navâl di Brest, in Bretagne, e daspò al diplome al fo assegnât ae nâf Jeanne d'Arc, direte in Alzerie; culì al fo sconvolt da lis esecuzions di bande da lis trupis francesis dai ribei in Cabilie.

La sô mission sucessive e fo su la nâf Venus, che si fermave spes intal Gabon, e tal 1874 Savorgnan di Brazzà al fasè doi viaçs dilunc i flums Gabon e Ogoue. Pôc daspò al domandà il permès al govern par esplorâ l'Ogoue fin a lis risultivis, e in gracie a amîs potents, come Jules Ferry e Leon Gambetta, al rivà a otignî il permès e ancje une part dai fonts che i coventavin, cuvierzint il rest cui siei bêçs. Al deventà ancje citadin francês, sielzint di voltâ par francês ancje il so non.

Cheste spedizion e durà trê agns, dal 1875 al 1878, cu la compagnie dome di un miedi, di un naturalist e di un cuatri fants senegalês, plui stofis in coton e imprescj di doprâ come mieçs pal barat; Pieri al le une vore jentri, fassinant e fevelant spes cui natîfs.

I francês autorizarin une seconde mission, dal 1879 al 1882. Rivât al flum Congo tal 1880, Brazzà al ufrì al re Makoko dai Bateke di meti il so ream sot de protezion de France. Makoko, interessât a lis pusibilitâts di cumierç e a cjapà plui podê dai siei rivâls, al firmà un tratât, cun cui al fo ancje permetût ai francês di stabilî un avampost a Ncuna, un puest che daspò al fo clamât Brazzaville e che vuê e je la capitâl de Republiche dal Congo.

Tal 1886 al fo nomenât governatôr gjenerâl dal Congo francês, aplicant pais discretis e condizions umanis tai confronts dai locâi, che a jerin dut il contrari di ce che sucedeve su la altre rive dal Congo, sot il control dai belcs; chest contrast al vignive di continui metût in evidence dai gjornaliscj, e il numar dai nemîs di Brazzà al aumentà, fin al 1898, cuant al fo parât vie par vie da lis vôs metudis in zîr dai rivâi. Tal 1905 i fo domandât di dâ une cjalade a lis situazions umanis intes coloniis francesis, ma il so sclet rapuart, ch'al denunciave dut ce che al sucedeve, al fo censurât de Assemblee Nazionâl parcè che masse imbaraçant. Al murì dut di un bot a Dakar, secont cualchidun par invelenament.

La ereditât cambie

A Brazzaville, la citât che cjape il non propi di lui, al è di pôc stât costruît un mausoleu par conservâ lis sôs cinisis, che prin a jerin a Algjeri; un referendum par cambiâ il non de citât, tornant al vieri non african, nol è passât, parcè che Savorgnan di Brazzà al reste ancjemò il simbul di un mût di fâ dal colonialisim european, che al cirive di protezi lis popolazions e di fâlis cressi e disvilupâ. In Friûl e je stade inmaneade pôc timp fa une mostre par ricuardâlu. Lis cinisis di Pieri e de sô famee a son stadis puartadis, te suaze des manifestazions pal centenari de sô muart, tal mausoleu di Brazzaville,

Bibliografie cambie