Il Niederlech o Niderlech al fo un particolâr privileç di origjin gjermaniche, che si cjate inte Ete di Mieç in Friûl a Glemone e plui tart ancje a Vençon. Come che dîs la peraule, che ven dal todesc niederlegen, ven a stâi discjamâ, depuesitâ, cheste norme e imponeve che dutis lis marcjanziis che a vignivin di Nord, de Austrie, e di Sud, di Vignesie, a vessin di jessi discjamadis a Glemone e po tornadis a cjamâ sù, dopo vê spietât une zornade e vê paiât un dazi.

Storie cambie

Chest privileç al fo dât ae comunitât di Glemone ae metât dal 1200 dal Patriarcje, insieme cuntune autonomie plui grande, par ricompensâ la fedeltât de citât. E jere une leç une vore vantazose pai abitants, e la citât e gjoldè une prosperitât economiche in chest periodi, ma al provocà la invidie dai tradizionâi rivâi di Glemone, la comunitât di Vençon; intal 1300 i Duchis di Carintie, che a jerin i parons di Vençon, a rivarin a fâ concedi ancje a cheste comunitât il dirit dal Niederlech. Par fâ rispietâ cheste disposizion a forin inserîts articui di pueste tai statûts comunâi de Basse etât di Mieç; in particolâr, intal Statuta Glemona dal 1381, lis cjatìn tai articui 200 e 201, tal Statût di Vençon dal 1425 tai articui 89 e 90.

Cul passâ dai secui chest privileç al deventà simpri mancul impuartant e vantazôs pes citâts; un dûr colp al fo soredut la costruzion di une strade alternative che de Austrie menave al puart di Triest pe valade dal Lusinç; chest al fasè calâ un grum il trafic che de Austrie al vignive jù par Udin.

Referencis cambie

  • Statuti di Venzone, Forum, Udin, 2004
  • Statuti di Gemona, Forum, Udin, 2006