Tor di Zuin
Non uficiâl par talianTorviscosa
ProvincieUdin
PartBasse orientâl
Superficie48,62 km²
Popolazion2.714 ab.
Densitât55,8 ab/km²
FrazionsNaruedule, Cjarmacis, Furgnei, Malisane, Olmariis, Presêt
Comuns confinantsBagnarie, Çarvignan, Gonars, Grau, Porpêt, Sant Zorç di Noiâr, Tierç
CAP33050
Prefìs telefonic0431
PatronMarie Vergjine

Tor di Zuin (loc. Il Tor) al è un comun talian di 2.714 abitants dal Friûl-Vignesie Julie.

Il centri storic al è stât fat sù tra il 1938 e il 1960 de SNIA Viscosa, che si jere insediade in chest teritori cuntun grant stabiliment industriâl pe produzion di celulose par fibris tessilis. Il Tor al è partant un paîs aziendâl. In gracie di cualchi carateristiche estetiche che si pues viodi soredut te place principâl (plaçe dal Popul), al è considerât ancje une citât di fondazion de epoche fassiste.

Storie cambie

La localitât e je nomenade pe prime volte tal 1278 tant che “Zuino”. Il teritori al è su la linie des risultivis e destinât a jessi surtumôs se no si fasin intervents di canalizazion. Cussì al è difat ae fin dal XVII secul, cuant che i conts Savorgnan a fasin lis primis bonifichis e a fasin sù il gnûf abitât di Tor di Zuin.

A metât dai agns Vincj dal Nûfcent, dentri dal plan di bonifiche agrarie dal guvier fassist, tal teritori si fasin altris bonifichis. Tal 1937, la SNIA Viscosa e tache a comprâ grandis cuantitâts di teren dulintor cun chê di scomençâ une coltivazion su largje scjale di Arundo donax, la cjane gargane, par gjavâ fûr la celulose che i coventave par produsi lis fibris tessilis. E compre, tal imprin, 1400 etars de Società Anonima Bonifiche del Friuli e de Società Anonima Bonifiche Torre di Zuino.  A son terens bielzà bonificâts e coltivâts ormai di cualchi an: lis coltivazions a vegnin par tant eliminadis par semenâ i rizomis de cjane gargane. Tal 1938 la SNIA e compre ancje la tignude di Malisane (550 etars, di proprietât di Vittorio Marchioro) e si garantìs la disponibilitât de tignude di Tor di Zuin (990 etars), che e rivarà a comprâ definitivementri dome tal 1940. Su chest teren, che al è formalmentri di proprietât de S.a.s. Tenimento Torre di Zuino, la SNIA Viscosa e fâs su il stabiliment industriâl par produsi la celulose. Tra il 1939 e il 1940, la societât e compre altris terens, par plui ancjemò di bonificâ, rivant cussì a 5300 etars in dut.

Il stabiliment al ven inaugurât il 21 di Setembar dal 1938 devant di Mussolini, che al ere daûr a tornâ di Triest li che, cualchi zornade prime, al veve anunziât la introduzion des leçs raziâls. In chel moment, oltri ae prime part dal stabiliment, a jerin stâts fats sù ancje il teatri, il circul dai impleâts e lis scuelis.  

La gnove citât si tache a fâle su pardabon dome dopo il 1940 e si va indevant par vincj agns: il plaçâl “Impero” (vuê place “del Popolo”) cul Municipi, i negozis e i apartaments pai impleâts a son fats sù tal 1941; lis cjasis pai operaris clamadis “cjasis zalis” tra il 1941 e il 1942; lis cjasis operaris “colomberis” a son costruidis par une serie tra il 1943 e il 1945, ma finidis dome tal 1962; lis vilis dai dirigjents tra il 1949 e il 1952 e lis gnovis cjasis dai tecnics tra il 1956 e il 1962.

Tal 1940 la SNIA Viscosa e domande e e oten la elevazion di Tor di Zuin, che fintremai  chel moment e jere frazion di San Zorç, a comun autonom cul non di Torviscosa. Il gnûf Comun al è istituît cu la Leç 1621 dai 26 di Otubar dal 1940.

Lûcs di interès cambie

La citât di fondazion cambie

Il Tor nol pues jessi considerât dal dut un paîs fassist, parcè che al ven fat sù pe plui part tal dopovuere, ancje se il prin progjet urbanistic al è dal 1937. Al è dut câs considerât une citât di fondazion di epoche fassiste pe presince de place centrâl (place dal Popul), fate sù tal 1941, che e je un esempli di centri civic ispirât a lis placis metafisichis di Giorgio De Chirico.

 
Municipi, plaçâl Marinotti e teatri, circul dai impleâts, scuelis

La citât aziendâl cambie

Plui significative e je invezit la distribuzion urbanistiche decidude de SNIA Viscosa, e par chel il Tor al è une citât aziendâl (company town par inglês), organizade par areis funzionâls e cuntune rigjide division des abitazions daûr dal rôl lavoratîf dal cjâf di famee dentri de aziende. A son par tant diferents grops di cjasis: il borc operari cun dôs tipologjiis abitativis, lis cjasis pai impleâts, chês pai tecnics, chês pai dirigjents. I operaris agricui a podevin lâ a stâ dome tes localitâts periferichis dal comun: la frazion di Malisane, il Villaggio Roma, lis localitâts Arse, Furgnei, Gjalinace, Rodule e lis “agjenziis”, piçulis unitâts sparniçadis tal teritori agricul che a vevin (e a àn ancjemò) abitazions e edificis di lavôr (stalis, magazens e v.i.).

 
Cjasis operaris "colomberis", cjasis "zalis", agjenzie 5, cjamp PG 107

Il Villaggio Roma, ex cjamp di concentrament PG 107 cambie

La storie dal Villaggio Roma e tache tal 1942: nassût tant che cjamp di concentrament par presonîrs di vuere cul numar 107, al à tignût dentri fintremai il Setembar dal 1943 un miâr di presonîrs dai esercits aleâts (650 neozelandês e 350 sudafricans) cjapâts dal esercit talian te prime bataie di El Alamein. Il cjamp lu veve domandât la SNIA Viscosa par podê sostituî cui presonîrs i siei operaris, lâts in vuere, intes ativitâts de aziende e dopo dal armistizi si à trasformât in borc operari.

Il stabiliment industriâl cambie

Il stabiliment industriâl dal Tor al è considerât un esempli straordenari di archeologjie industriâl. Al è ancjemò doprât par une part: lis aziendis di cumò a son la Bracco SPIN, la Caffaro Industrie, la Halo Industry e la Lavanderia Adriatica. Dal moment che al è ancjemò in ativitât, non è normalmentri viert al public.

 
Stabiliment ex SNIA Viscosa

Lenghis e dialets cambie

Al Tor, dongje dal talian, la int e cjacare ancje il furlan.