Al jere un desideri dal re Davide che l'Arcje dal Pat, che e vignive tignude sot dai telots di tende, e podès vê dimore intune cjase tirade sù a pueste par jê.

L'Idiu a si complasè des buinis intenzions di Davide, pûr al disè che il privilegjio di tirâ sù il templi al sarès stât concedût a so fi Salomon. Davide, purpûr al fasè ducj i preparatîfs dai progjets in base a lis indicazions dal Idiu e al començà ancje a meti vie i carantans. Si lei che al à ingrumât plui di cent mil talents e dîs mil darici daur e plui di un milion di talents di arint (1 Cronachis 22:14). Cheste cifre al dì di vuê e podarès ecuivali a trentesîs miliarts di euros. Salomon nol à doprât ducj chei carantans e chel che i restà lu metè intal tesaur dal templi (2 Cronachis 5:1).

Salomon al començà a tirâ sù il templi intal cuart an dal so ream. I lavôrs a durarin cirche siet ains.

Hiram re di Tiro, i proviodè in cambi di forment, vuardi, vueli e vin, legnam provignût dal Liban e ancje lavoradôrs specializâts inte lavorazion dal legnam e des pieris.

Intal inmaneâ il lavôr, Salomon al tirâ dongje trente mil oms di Israêl. Ju scompartì in trê turnis di dîs mil oms e ju mandave un mês in Liban a lavorâ, po dopo a tornavin a cjase doi mês fra un turni e chel altri. A vignirin doprâts tancj fachins e pichepieres. A assistevin ai lavôrs plui di cinc cent e cincuante soreintendents.

Le costruzion e jere imponent. E jere dividude in une bande clamade "Sant" di cirche 18 metrots lungje par nûf largje e tredis alte, e di une altre bande clamade "Santissim", che e jere un cubi di cirche 9 metrots di lât. Ator dal templi su trê lâts a 'ndi jere une costruzion che a contignive dipuesits e altris locâi. I paviments a jerin fodrâts di len di zenevre, mentri lis parêts a jerin di cedri e a 'ndi jerin sculpidis figuris di cherubins, palmis e rosis. Lis parêts e il sofit a jerin interementri sfodrâts daur. Intal Santissim e jere metude l'arcje dal pat, e in chest lûc al jentrave dome il Predi Sovran une volte al an.

L'inaugurazion e à durât siet dîs a le cuâl e je vignude daûr la fieste des staipis, ancje che di siet dîs.

Viers il 600 p.d.C. il templi al vignì sdrumât dal esercit babiloniis comandât dal re Nabucodonosor che al puartà in esili tancj dal popul di Israêl. Dopo setante ains di maluserie, i Israêlits a vignirin sfrancjâts da Cîr re di Persie. Tornâts in patrie, il popul vuidâts di Zorobabele, a si messedarin par tornâ a tirâ sù il templi. Si sa ben pôc dai particolârs di cheste costruzion. Une robe e je sigure, no jere plui l'arcje dal pat, scomparide da chel che al somee, prime che Nabucodonosor al sdrumàs il templi di Salomon.

Il templi po dopo, al vignì ricostruît intal periodi di Erode. Testemoneancis scritis che a dan i particolârs de costruzion a si cjatin inte opare "Vueris Judaichis" di Gieseppe Flavio. Chest templi al fo slargjât e a forin fatis diviersis zontis ancje cun muralons.

Intal 70 d.C., dilunc l'assedi di Jerusalem de bande dai romans, un soldât, cuintri la volontât dal gjenerâl Tît, al brusà il templi, adempint cussì lis peraulis di Jesus. "No restarà achì piere sore piere che no sedi smuraçade" (Mateu 24:2).

Vuê no reste che cualchi toc di che maestose costruzion, chel che al ven clamât: Mûr de vaiude. Su le largjure dal templi, vuê e àn tirât sù une moschee.