Colabore a Wikiquote
«I bogns matematics a rivin a viodi lis analogjiis. I grancj matematics a rivin a viodi lis analogjiis fra lis analogjiis.»
(Aforism che Stanislaw Marcin Ulam, inte sô autobiografie al atribuìs a Stefan Banach)

Stefan Banach (Cracovie, Polonie, 30 di Març 1892 - Lvov, Polonie/Ucraine, 31 di Avost 1945) al fo un matematic polac, un dai animadôrs de Scuele matematiche di Lvov inte Polonie tra lis dôs vueris. Al fo un autodidat in matematiche e il so gjeni al fo scuviert par câs di Hugo Steinhaus.

Stefan Banach

Fi di Stefan Greczek e Katarzyna Banach che lu bandone pôcs diis dopo la nassite. Al cres cu la none materne intal paîs di Ostrowsko, a une cincuantine di chilometris di Cracovie. Dal 1902 al frecuente un Gymnasium di Cracovie intal cuâl al devente amì cuntun altri futûr professôr di matematiche, Witold Wilkosz; cun lui si apassione in mût avonde esclusîf ai problemis di matematiche. No pensat ae pussibilitât di une cariere in cheste dissipline, intal 1910 si iscrîf ae facoltât di inzegnerie de Universitât Tecniche di Lvov, citât che e jere sot dal Imperi Austro Ongjarês. Al fâs un pocje di fature par rivâ a laureâsi intal 1914 parcè che al veve di mantignîsi cun des lezions privadis. Durant la vuere, inabil al servizi militâr par vie de debeltât di un voli, al lavore ae costruzion di stradis e al frecuente des lezions di matematiche inte Universitât di Cracovie, cognossint forsit Stanislaw Zaremba.

Intal 1916 al sucêt un episodi fondamentâl pe sô vite e pal disvilup de matematiche in Polonie. Hugo Steinhaus cjaminant atôr par Cracovie dongje di un parc, al sint disi lis peraulis misuris di Lebesgue e al cognòs doi students di matematiche, Stefan Banach e Otto Nikodym; al devente lôr amì e a fondin une societât matematiche: la Societât matematiche di Cracovie 1919 che e deventarà intal 1920 la Societât Matematiche Polache. Cu la colaborazion di Steinhaus, Banach al scrîf i prins lavôrs di matematiche, subit di alt nivel. Intal 1920 al devente assistent di Lomnicki inte Universitât Tecniche di Lvov e cun lui al cjape une cualifiche matematiche cu la tesi Operazions sui insiemis astrats e lôr aplicazion a lis ecuazions integrâls, scrit che tancj a pensin che al segnedi la nassite de analisi funzionâl. Intal 1922 inte Universitât Jan Kazimierz di Lvov al cjape la abilitazion al insegnament de matematiche cuntune tesi su la teorie de misure e cun decret dal Cjâf dal Stât al ven nomenât professôr straordenari di matematiche. Intal 1924 al devente professôr universitari e fin al 1939 al pues dedicâsi ae ricercje matematiche cun risultâts di grande impuartance.

Al è chest il periodi de sfloridure de scuele matematiche di Lvov.

Banach e Steinhaus a fondin intal 1929 e il periodic Studia Mathematica di grande impuartance. Intal 1931, Banach e Steinhaus di Lvov e Knaster, Kazimierz Kuratowski, Stefan Mazurkiewicz e Waclaw Sierpinski di Varsavie a inviin la golaine Mathematical Monographs. Il prin volum al è Théorie des opérations linéaires di Banach, traduzion di Teoria operacji liniowych scrite intal 1931. Tra lis oparis di Banach cheste e je considerade la plui impuartante.

Cuant che e tache la Seconde vuere mondiâl Banach al è president de Societât Matematiche Polache. Lvov e ven ocupade dai sovietics e e reste in regjim di ocupazion militâr fin al 1941. Cundut achest, Banach, che al è membri corispondent de Academie des Siencis de Ucraine e in bogns rapuarts cun diviers matematics rus, in particolâr cun Sobolev e Aleksandrov, al pues tignî la catedre e continuâ a fa ricercje. Intal 1941 Lvov e passe sot de dure occupazion todescje; Banach par vuadagnâ alc al scugne fa di cavie intai esperiments di Rudolf Weigl cuintri la fiere tifoide. La sô salût e va di piês in piês e al si inmale di tumôr. Intal 1944 i Sovietics a tornin a cjapâ Lvov che e passe sot la Union Sovietiche. Banach al mûr prime di rivâ a tornâ in Polonie.

Banach al è considerât il fondadôr de analisi funzionâl, argoment che al disvilupe in mût sistematic partint des ecuazions integrâls di Vito Volterra, Eric Ivar Fredholm e David Hilbert. al à ancje fat dai studis impuartants inte teorie dai spazis vetoriâls topologjics, inte teorie de misure, inte teorie dai insiemis e intal studi dai polinomis ortogonâi.



Voci leadis cambie

Leams esterns cambie