Par socialisim si intindin dutis lis dotrinis sociâls , politichis e economichis che vuelin puartâ a une trasfomazion de societât tal sens de avualitât di ducj i citadins tal plan sociâl,economic e giuridic. Si puès ancje definî un model o sisteme economic indulâ "sociâl" significhe dute la popolazion.

Il "Cuart Stât" , opare dal pitôr socialiste Pellizza da Volpedo

Tal Votcent , dutis lis dotrinis socialistis vevin come finalitât il superament da lis classis sociâls e le sopresion de proprietât privade dai mieç di produzion e di scambi.Fin al 1848 , lis peraulis socialisim e comunism jerin consideradis scuasit compagnis.Tal Manifest dal partît comunist , Karl Marx e Fredrich Engels fasin une division jenfri "socialisim utopistic" e "socialisim scientific" che clamin ancje comunism par meti in evidence lis diferencis cul prin.

Uê il socialisim je une ideologie distacde dal comunism , ancje se cualchi volte le infulence marxiste ven condividude nome in bande , e al è rapresentât soredut dal socialisim liberâl o de socialdemocrazie , formis di socialisim che no vuelin le abolizion dal capitalisim ma a un miorament de societât e a un sisteme economic misturât.

Tal pinsîr marxiste , il socialisim e il comunism jerin dôs fasis dal procès di trasformazion de societât: il socialisim proviodeve la statalizazion e la ditature dal proletariât che viodeve la realizazion di un gnûf concet di Stât , diferent da chel de borghesie par passâ al comunism intindût come le libare associazion di ducj. Al contrari dal anarchisim , che ûl le abolizion di dutis lis organizazions statâls fin dal inizi , le concezion di Karl Marx viôt doi passaçs: le ditature dal proletariât e le societât cence classis.Ma la secont passaç ven bandonât scuasit daûrman da ducj i paîs dal socialisim reâl.Tal pinsîr origjnâl jere proviodude la dissoluzion dal Stât parce che i mieç di produzion jerin tornâts a la coletivitât.Tal stês timp , vignive svilupade une atre forme di pinsîr derivât dal socialisim :l' anarchisim , une forme di organisazion coletive dulâ che le avualitât economiche , giuridiche e sociâl je basade su la libertât da lis personis , cence nissune forme di podê , comprindût ancje il podê statâl.Cheste dotrine si concretizave in tes teorîs di Pierre-Joseph Proud'hon in polemiche cun Marx. Il scuintri provoche une separazion tal mieç de Associazion Internazionâl dai lavoradôrs. Tal XX secul,marxiscj e anarchics si cjatin tantis voltis a condividi e scombati flanc a flanc tai prins timps des vueris rivoluzionarsi come le vuere civîl spagnole o in te rivoluzion di otubar russe, tonant a scontrasi e rivant a la represion dai socialiscj libertaris de bande dai marxiscj (rivoluzion anarchiche spagnole , revuelte di Kronštadt). le separazion dal significât des peraulis "socialisim" e "comunisim" in tal contest marxiste ven fate par iniziative di Lenin: cun la rivoluzion bolsceviche (19179 e le costituzion de Internazionâl Comuniste clamade ancje Tiarce Internazionâl (1919) , le part pui rivoluzionarie dal socialisim si distache par organizasi in tai partîts comuniscj , cuant che i partîts socialiscj , orientâts tal sens riformiste e inserîts in tai sistemis democratics dai paîs , cjapin lis distanzis da lis teorîs marxistis , e in dut câs dal leninisim , recuperant lis istanzis liberâls dal utopisim socialiste prime di Marx , par dâ vite al socialisim democratic , a le socialdemocrazie , e al socialisim liberâl. In tal finâl dal XX secul , ancje i pui grancj partîts comuniscj , pui di cualchi volte orientâts tal sens riformiste e ancje lôr iserîts tai sistemis democratics , cjapin lis distancis dal marxisim intindût tal sens origjinari rivoluzionari , cence vignî mancul a ideîs come il socialisim rivoluzionari e il massimalisim.

Il socialisim tal timp , si è dividût , e al a misturât il pinsîr socialiste cun atrîs connotazions politichis come par esempli il socialisim cristian , l'ecosocialisim , il socialisim dal XXI secul.