Tît Maç Plaut (par latin Titus Maccius Plautus; Sarsine, atôr dal 255 p.d.C. - Rome, 184 p.d.C.) fo un poete roman antîc, un da autôrs di comediis plui impuartants di ducj.

Plaut

Biografie cambie

No o sin propite segûrs dal non e chel che e nus consee la tradizion, vadì Tît Maç Plaut probabilmentri al à dentri un zûc di peraulis, stant che Mac si clamave une mascare de atelane, une forme di teatri popolâr de Italie antighe; paraltri, al somearès un tichinis strani che un poete de ete arcaiche vès trê nons, come i siôrs. Dut câs, al nassè atôr dal 255 p.d.C. a Sarsine, che in chê volte al jere in Umbrie e cumò in Emilie-Romagne. No o savìn masse de sô vite e chel che o leìn tes biografiis antighis nol è propite di fidâsi a la vuarbe. Seont la tradizion, sint in miserie cjanine, par campâle ve di zirâ la rovede di un mulin, ma e somearès une invenzion inspirade a minacis similis che si cjatin un grum tes sôs comediis, fatis a sclâfs; dut câs, al somearès che al fos puar. Al murì, seont che al conte Ciceron, tal 184 p.d.C..

Il stîl cambie

Lis tramis des sôs comediis a son plui o mancul dutis compagns e ancje i caratars dai personaçs a son simpri chei: a fâ ridi a son lis situazions e la lenghe, che e je unevore concrete e che lui al puarte ai confins dal pussibil, sfuarçant lis frasis e ancje cugnant neologisims esagerâts. I plaseve zuiâ cu la lenghe e anche cui viers, che ind' doprave un grum difarents, par rindi la vivarose positivitât de situazions, che a vignin fûr dal gredei des azions dai personaçs, che no a fan nuie par nuie e a van daûr dome a chel che ur interesse (al scrivè lui che l'omp è un lôf cui altris omps; di cheste combinazion di lenghe e situazions al ven fûr un ridi slavrât, par sigûr par nuie fin e elegant, cence nissun studi psicologic ni riflessions morâls di sorte. Di ducj i scritôrs latins, al è un di chei che al rive a doprâ miôr la lenghe.

I modei pes tramis ju cjapave soredut di Difil e Filemon, ma al messedave lis comediis une cu la altre, doprant la tecniche de contaminazion; lis abientave simpri in Grecie.

Lis comediis cambie

 
Un comedeant de Rome antighe

Plaut al ve tant sucès che i fo tribuide la paternitât di une schirie di comediis; al fo il filolic Varon reatin a fâ ordin e a dividi dutis chei drams (a 'nd' jerin centetrente) in trê categoriis:

  • novante comediis spuriis
  • disenûf che nol saveve ben se a jerin di Plaut o no, che cumò i studiâts lis clamin pseudovaronianis
  • vinteun originâls, che a àn non varonians, che cumò cualchidun gjave vie la Asinaria (La comedie dai asins) e si met dentri il Colax, che Terenzi menzone come scrite di Plaut tal Eunuchus (L'eunuc)

Varon al jere tant reputât come filolic che a son stadis stramandadis dome chês comediis che al veve dit lui che a jerin di Plaut e dutis chês altris a son ladis pierdudis.

Bibliografie cambie

  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004
  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957

Leams esternis cambie