La Plêf di Sante Marie di Guart e je logade su di un piçul cuel tra lis frazions di Cele (loc. Cela) e Negrons, tal comun di Davâr, in Cjargne. Di li in sù la val dal flum Dean e cjape il non di Cjanâl di Guart. Il lûc al corispuint a chel dulà che si cjatave un fortilizi (clamât daspò cjistiel di Negrons) che al è stât sdrumât tal 1300; si pense che il tor dal fortilizi al sedi il cjampanili de glesie di cumò, cussì di spiegâ l'orientament insolit che al à rispiet al cuarp de plêf.

La plêf viodude di Davâr

La storie cambie

La esistence de plêf e je citade za in documents de fin dal secul XI e inizi dal secul XII, come leade ae Abazie di Mueç, ma i storics a pensin a une origjin une vore plui antighe. Da lis 11 plêfs inmaneadis in Cjargne sot dal Patriarcjât di Aquilee, cheste e je la plui grande, includint dute la Val Dean fin a Sapade, il Cjanâl Pedarç, il Cjanâl di Monai e oltri, fin a Çurçuvint, rapresentant un lûc di incuintri notabil (ca a si celebravin ducj i batisims prime de creazion des parochiis, in gjenar inte sere prin de Assunte, ai 14 di Avost, e la plêf e je ancje citade, di fat, come prin lûc di cult de Madone in Cjargne) sei religjôs che economic e sociâl. L'edifici che si viôt cumò al fo costruît tal 1431, par sostituî chel precedent, sdrumât dal fûc; impuartantis modifichis a vegnin fatis ae fin dal secul XVII. Il taramot devastant dai 28 di Lui dal 1700 al provoche un grum di dams, e inte ristruturazion la plêf e cjape l'aspiet atuâl. Altris ristruturazions a son stadis fatis daspò dal taramot dal 1976, che a àn puartât fûr ancje elements des glesiis precedentis.

L'edifici cambie

La plêf e à une struture retangolâr cun trê nâfs, e cuntun grum di barcons par fâ lûs tal interni. Dentri, sîs pilastris cuadrâts in tof a separin la nâf centrâl di chês laterâls. A çampe e insom al altâr maiôr dal Sietcent a si viodin rescj di afrescs sorprindints dal inizi dal '200, vignûts fûr inte ristruturazion dopo dal taramot dal 1976. A diestre dal altâr si cjate il côr in len intaiât e intarsiât (fin '600).

Dilunc la nâf di diestre a son visibii une vascje in piere rose, doprade come font batisimâl (forsit par imersion) o come dipuesit di aghe benedete, un forzîr dal '400, l'altâr de Madone dal Rosari cuntune statue ('800).

Dilunc la navade di çampe a son il Batisteri di marmul e len (1556), i puescj in len pal côr, l'altâr dai sants Elene e Michêl e il pulpit dal Sietcent, restaurât di pôc timp.

Parsore dal ingrès, suntun sopalc, si cjate un preziôs orghin costruît di Zuan Batiste De Corte di Davaste (1788); par finî, ai lâts dal ingrès a son une cubie di confessionâi di fin Sîscent e dôs aghesantieris.

Di segnalâ a çampe dal Presbiteri, intune salute, il piçul ma ric museu, cun tocs religjôs preseabii e ancje reperts plui vieris.