Il pas di Lance, cualchi volte encje Zûc de la Guardie (talian Cason di Lanza), al è un pas logât a 1552 metris di altitudin tra Pontebe e Paulâr, lì dal spartiaghis tra il turint Pontebane e un altri turint, che po al si bute tal Cjarsò. Al è il pas automobilistic Friûl.

Casòn di Lance: viodût rivànt

Etimologjie cambie

Il non al somee vignî fûr des lancis che a forin cjatadis in cheste zone. Chestis a van indaûr intal 1478, cuant che la int dal puest e scombatè i turcs. Il lûc al è ancje cognossût par furlan sicu Zûc de la Guardie, pe vie de sô impuartance strategjiche sicu pont di aces ae Cjargne.

Gjeografie cambie

La plane di sore e je di origjine glaçâl, contornade da la mont Zermule a sud, da la Crete de Aip a ovest, e dal rest de cjadene centrâl carniche. Stant che al si cjate a 1552 metris sore dal nivel dal mâr, l'ambient al è di un tipic passon alpin. La faune che e si pues cjatâ e je costituide di cjavrioi, cenglârs, stambecs, cjamoçs, ors e lôfs.

 
Viodude da parsore

Storie cambie

Intal XV secul il pas al jere zone di confin tra i turcs e i vignesians. Dispès i uns e i altris scombatevin in piçui scuintris propite in cheste aree. Di fat achì a si son cjatadis pontis di lancis che, seont une liende, a forin bandonadis dai turcs daûr a scjampâ de une bataie.

Prin de Prime vuere mondiâl il pas al jere encje puest di front tra italie e Austrie-Ongjarie. Encje dopo il mudament dal cunfin la zone e mantignì une vore di trafic forest. Par chest mutîf, intal 1933 e fo costruide une caserme de vuardie di finance, operative fin'tal 1948.

Turisim cambie

Vuê al si cjate un ricet cun 30 puescj par sintâsi e dongje di chel e je une alm dulà che si pues ancje comprâ i prodots tipics. Ator a si cjatin un grum di trois di dificoltât variabil, di fâ a pît o cu la mountain bike: une vore di chescj a si puedin cjapâ par lâ te Val de Gail, in Carintie. A une breve distance de malghe e si cjate une palestre di rampicade.

A dispiet de lôr situazion scloteade, lis stradis che a montin tal pas a son une vore favoridis dai cicliscj di strade, soredut dopo che il Giro d'italia al passà par achì, in direzion Paulâr - Pontebe, inte edizion 2013 (il prin a rivâ al fo il venezuelan Jackson Rodríguez).

 
Gnove struture dal lûc