La Epifanie o ancje Pasche Tafanie e je une fieste cristiane che cole ai 6 dal mes di zenâr. E ven ricuardade la presentazion di Jesus ai trê Rês Magjos.

Le visite dai Rês al Frut

Epifanie e je une peraule di origjine greche Epiphaneia che e vûl di manifestazion o ancje aparizion. Intai prins cuatri secui de storie de cristianitât, la Glesie e fiestezave dutis lis manifestazions di Idiu su la Tiere: il Nadâl, la Adorazion dai Magjos, il Batisim di Jesus Crist, e lis Gnocis di Cana. Le peraule ἐπιφάνεια vignive utilizade in Grecie par indicâ le azion o le manifestazion de divinitât mediant miracui o visions. Tal III secul, i cristians scomencin a clamâ cu le peraule Epifanie lis menifestazions di Jesus. Tal timp di uê, cheste peraule je doprade par indicâ le prime manifestazion publiche de divinitât di Jesus ai Rês,vignûs par visitalu.

Folclôr e culture leâs ae Epifanie cambie

Le celebrazion de Epifanie e je acompagnade a tradizions antighis misturâs a tradizions pui recentis:

  • la Stele Comete che acompagne i Rês (tradizion di origjine orientâl);
  • il piâ i fûcs (tradizion di origjine pagane, leade al soreli, une vore presint tal Nord de Italie) In Friûl je le tradizion dal Pignarûl;
  • scambiâsi i regâi;
  • la tradizion dai regâi ai fruts in te cjalce, tradizion presinte in tai paîs di tradizion catoliche. In Italie i regâi ai fruts vegnin puartâs de Befane, in Spagne dai Rês.

Bibliografie cambie

  • Arcidiocesi di Udine, Grande benedizione dell'acqua nella vigilia dell'Epifania del Signore secondo la tradizione aquileiese, a cura della Commissione liturgica diocesana, Udine, Arcidiocesi di Udine, 2013

Viôt ancje cambie