In tal vocabolari musicâl, cun la peraule cuintripont si puès intindi:

  • la prisince , in une composizion , di linîs melodichis indipendentis che si cumbinin segont reguils tramandadis de tradizion musicâl ocidentâl.
  • le part de teorie musicâl che studie chestis regulis.

In te musiche cuintripontistiche, la dipendence des linîs melodichis tignudis da lîs vôs in une composizion, al riguarde in primis le armonie. Chest no ûl dî che lîs vôs puedin ancje jessi in relazion jenfri di lôr ancje segont il materiâl melodic, atraviârs procediments di imitazion. Tal cuintripont, l'efet di acuart, dât de sovraposizion da lis vôs , alè in un cert sens, incidentâl. In prin lûc, il cuintripont, si concentre parsore l'aspiet melodic, puitost che parsore l'efet armonic.

Le peraule ven de lenghe latine punctus contra punctum sedi a dî note cuintri note. ( Le peraule punctum in te etât di mieç voleve dî note )

Storie cambie

Il cuintripont identifiche la musiche ocidentâl. Il svilup e l'evoluzion dal cuintripont e je la carateristiche principâl che disference , ancjimo uê, la musiche europeane da lis musichis dai atrîs continents.

Il cuintripont si è svilupât in te tarde Etât di Mieç e in tal Rinassiment e al è stât di une impuartance dominante soredut in te musiche baroche.

Le stesse peraule cuintripont fâs riferiment a le pratiche di oponi a un cantus firmatus, sedi a dî a une vôs che veti une melodie, cjapade normalmenti dal cjant gregorian e slargjade segont regulis che son stadis svilupadis tal cors de storie de musiche e che son rivadis, scomençant de polifonie organâl dal IX secul e passant par lis mutazions des consonancis e disonancis, a l'individuazion di parts pui autonomis in tal 1500.

Le polifonie scomençant de Ars Antiqua indenant, si zonte simpri di regulis e conseîs, segont chestis regulis e conseîs si podeve da vite a une composizion indulâ che dutis lîs vôs podevin jessi indipendentis le une de âtre.In tal XVI secul i compositôrs, in chest sens, an tocjât il colm di cheste concezion, puartant chest model ae generazion di conpositôrs seguitivementri.Il colm di cheste abilitât si tocje in tes oiparis di Palestrina, Marenzio e Orlando di Lasso.

In chest periodo la tecniche cuintripontistiche si slontane da le vision dite orizontâl, par lâ daûr un model pui armonic - verticâl de composizion.


Esempi magjstrâl dal cuintripont in epoche baroche puès jessi considerade dute le opare di Johann Sebastian Bach.


In tal 1725 a Viene ven publicât il famôs tratât Gradus ad Parnassum de bande dal compositôr e teoric musicâl Johann Joseph Fux.

Cheste opare cjate un riscuintri une vore positîf jenfri i compositôrs de epoche e fô utilizade come tratât fomdamentâl par insegnament dai musiciscj e compositôrs de epoche seguitive. Il mert di Fux al stâ in te sô capacitât di vê savût codificâ in mût facîl lis varîs tecnichis dal pui facîl al pui ingredeât. Cirint di fâ une classificazion, Fux fâs une distinzion di cinc categorîs di cuintripont , segont il mût in cui si compuartin, in rapuart a le part principâl (cantus firmatus) e lis atrîs vôs:

1) Ogni note corispuind a une note dal cantus firmatus:

 

2) Dôs notis corispuindin a une note dal cantus firmatus.

 

3) Tre o cuatri notis corispuindin a une dal cantus firmatus:

 

Lis gnovis tecnichis indusin i teorics de musiche a cirî gnovis terminologjis , ma ancje a reimpuestâ le teorie parsore gnûfs basaments. In te epoche dal bâs continuât il cuintripont al è simpri pui impuartant.

Cun la crise de tonalitât e de concezion armoniche in te fin dal Votcent, si viôt un tornâ a lis teorîs dal cuintripont.In tal Nûfcent sedi le tecniche seriâl , sedi le tecniche che previôt une moltiplicitât di suns isolâs puartin a la nassite di gnovis formis di cuinripont, come ad esempli il cuintripont polidimensionâl.

Vjôt ancje cambie