Gai Corneli Gal (par latin Gaius Cornelius Gallus; Fréjus, 70 p.d.C. - 26) fo un gjenerâl, politic e poete antîc roman.

Corneli Gal

Biografie cambie

Nassût a Fréjus, une citât de Galie che in chê volte si clamave Forum Iulii, tal 69 p.d.C., al restà simpri de bande di Otavian, scombatint a Farsâl e in Egjit, là che al sbaraià Marc Antoni, al cjapà citâts, includude la capitâl Alessandrie, e che al dè la gafe a Cleopatre; August lu ripaià nomenantlu prin prefet propite dal Egjit juste concuistât. Là, dut ingusiât dal sucès e dal podê su di une regjon là che si usave onorâ chei che le guviernavin, vadì, tal antîc, i faraons, al scomençà a montâsi il cjâf, tacant a incensâsi e a glorificâsi e a fâsi tirâ sù statuis e desmenteant mantignî il rispiet pal imperadôr (Ovidi scrivè tai Tristia che il so fal jere stade la lenghe, che no veve frenât pal trop vin. Il malacuart Corneli fo denunziât di un ciert Valeri Larc, che al spià dut a August, fasintlu lâ in gelosie: incolpât di diviersis reitâts, no volint gloti la vituperevul condane dal Senât al esili e al confisc dai bens, tal 27 o tal 26 p.d.C. si copà. Po August, al conte Suetoni, si lementà vaint di jessi l'unic a no podêsi invelegnâ cui siei amìs cence codis; se e fos lade cussì, sarès di viodi se la crucìe jere sancire o no: se sì, al podarès jessi stât il Senât e no l'imperadôr a smirâ di parâlu a tombolon, stant che, gelôs dal podê di une volte e invidiôs di chel di August, al cjalave di brut la decision di cjapâ l'Egjit come possesion privade e no come provincie de republiche come lis altris. Dâ jù al prefet nol sarès stât un segnâl di pôc. E fo une cierte damnatio memoriae: Virgili, che i jere un sclet amì e lu veve parât dentri lis Bucolichis cun tant afiet, ve di scancelâ des Georgichis la laut che 'nd' voleve meti dentri lis Georgichis, ma lu incensarin ben Properzi e Ovidi.

Lis oparis cambie

Al poesià cul stîl dai poetis gnûfs, che a forin sbeleâts di Ciceron cul non di cantores Euphorionis, vadì cjantôrs di Euforion, propite parcè che a Gal i plaseve chel poete: lu imitave e al veve fat ancje une version latine di sôs poesiis. Al cjantà tai Amores l'amôr pe mime Citeride, che lui al clamave Licoride e che i dè une dolorosissime delusion cuant che e vè miôr lâ daûr di un soldât dilà des Alps. Il grêc Parteni di Nicee scrivè par lui i Erotikà pathémata (Dulìis d'amôr), par dâi ideis di meti dentri aes poesiis.

Bibliografie cambie

  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957
  • Pasquale Martino, L'enigma Cornelio Gallo, in Pagina nostra. Storia e antologia della letteratura latina, Firenze, d'Anna, 2012

Leams esternis cambie