Luci Juni Moderât Columele (par latin Lucius Iunius Moderatus Columella; I secul) fo un scritôr, poete e agronoim roman.

Columele

La vite cambie

Si sa che, nassût a Cadice, al vivè al timp di Seneche e di Neron, vivint par cetant timp in italie, là che al veve cjamps, a Alban. Jere stât tribun militâr in Sirie e in Cilicie, forsit tal 36.

Lis oparis cambie

Lis oparis plui impuartantis di Columele son laedis al lavôr tai cjamps. Al scrivè un De re rustica (Sul lavôr tai cjamps) in dôs edizions; de prime nus reste il libri dedicât ai arbui, de seconde o vin dut. Il decim libri de seconde edizion, che al fevele dal colt dai zardins, lu scrivè in esametris, là che dut il rest al è in prose: al veve chê di onorâ Virgili, che tes Georgichis al veve sielzût di saltâ chel argument, disint che lu lassave ai poetis futûrs. La prose je limpide e clare e la poesie, inspirade a chê di Virgili, je compagne, fluide e metude sù cuntune tecniche atente. Lu uçave a scrivi la crise de agricolture italiche, che, stant che i grants possidents no viodevin cun premure dai lôr latifonts e no e jere une vere sience de coltivazion, che no si afidave a esperts ma a cualunchi sclâf, nocate se malpratic; la situazion jere tant serie che si veve di impuartâ gran dal forest, intune tiere, come il Lazi, che si gloriave che a coltâ jal vevin insegnât i dius. Come Virgili, jere sigûr che il lavôr tai cjamps vès un impuartant valôr morâl. Si viôt ben tai scrits di Columele che al timp di Neron la leterature vueite e lizere e tacave a lassâ puest a une plui seriote, che si inspirave a chê de ete di August.

Bibliografie cambie

  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004
  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957

Leams esternis cambie