Gai Valeri Catul (par latin Gaius Valerius Catullus; Verone, 84 p.d.C. - Rome, 54 p.d.C.) fo un poete antîc roman.

Catul sul lât di Garde, là che i plaseve passâ il timp e ricreâsi de vite romane.

Biografie cambie

Di cuant che al vignì al mont no o sin sigûrs: San Jeroni nus fâs savê che al nassè tal 87 p.d.C. e che al murì a trente agns tal 58, ma nol pò jessi, stant che intune poesie al fevele de spedizion in Britanie, che Juli Cesar condusè tal 55 e che probabilmentri al varès vût fastidis a contâle di muart; la soluzion podarès jessi un erôr di San Jeroni, che nol varès interpretât ben sôs risultivis, là che si segnave l'an fevelant dai consui in carghe, che a saressin stâts chei dal 84 e no chei dal 87. Alore al sarès nât tal 84 e muart tal 34. Dut câs, al vignive di une famee siore di Verone, intune tiere che j restà simpri unevore leât (i plaseve un grum lâ a rilassâsi te sô vile di Sirmion, sul lât di Garde), ancje se al passà di zovin a Rome, là che al fasè tele cui leterâts plui impuartants e al tacà a salacâ sence masse columie par vivi a la beade; tantetant, cuant che si lagne tes sôs poesiis di no vê la crôs di un centesin, al esagere un pôc. A Rome nol cognossè dome omps di culture, parcè che si inamorà di une pelande dissoludone, Clodie, sûr di Clodi il nemì di Ciceron; nocate che e jere maridade, a jê si leà e chê no ve scrupui a tradî ancje lui; daspò tant zigzegâ, daspò vêle molade e justade plui di une volte, a larin in rotis (tal 55 no si viodevin za plui). Cence contâ un viaç in Bitinie, là che al jere lât a cjatâ la tombe dal fradi, e dutis lis voltis che al faseve su e jù di Verone e di Sirmion, al restà a vivi a Rome fin a la muart.

Il Liber cambie

 
Lesbie, l'infidêl madresse di Catul, avilide pe muart de sô passare, che j ere unevore afezionade; il poete, che al veve invidiosât la plumute parcè che e mateçave simpri cun jê, maledì l'infier pe passade.

Di Catul si pò lei il cussì clamât Liber, une ricolte di cjants scrits cul stîl dal circul dai poetis gnûfs, che al è il plui innomenât di lôr, vadì une poesie graciose, privade e unevore fine, metude su cuntune grande erudizion e cuntun atent labor limae, cjatant inspirazion dai eleniscj che a scrivevin d'amôr gjavant fûr câs de mitologjie e soredut di Calimac. Stant che i cjants dal Liber son d'ocasion e di arguments e ton diviers e che ciertis componiments às plui sens di bessôi che no ducj insiemit, al somee che la ricolte sedi stade metude adun daspò la sô muart tirant dongje sôs diviersis poesiis. Dut câs, lu si divît in trê tocs: in chel centrâl l'editôr cencenon (al podarès però ancje jessi Corneli Nepôt, che al jere amì di Catul e che a lui al è dedicât il prin cjant) al parà dentri lis poesiis cun plui erudizion e mitologjie (i carmina docta), propite seont la maniere dai alessandrins e di Calimac, cun dutis lis tecnichis ricercjadis e un pôc barochis che a plasevin a lôr e il gust pes preciosetâts; in chei altris lis poesiis plui leadis al privât, tal ultin i epigrams e tal prin composizions cun metri svariât. In chestis sezions de ricolte di une bande si respire ben la vite gaiarine di bintars che, come ciertis artiscj dal Votcent, a fasevin Catul e i siei mateçôs amìs dal zîr dai poetis gnûfs, che, cetant plui disimpegnâts di chei dal circul di Mecenât, si cjapavin mancul sul seri; di chê altre si compagnin i niçulaments dal amôr dal poete e la sô Clodie, sorenominade Lesbie par ricuardâ lis feminis dal tias di Saf a Lesbi, une lassive, paraltri maridade cuntun altri, che lu fasè patî un grum cu la sô lizere infedeltât.

Catul mostre cun scletece ducj i siei sintiments, che a son une schirie, soredut par vie de imberdeade vicende d'amôr: lui amave Lesbie un grum, ma il comportament di jê i 'nd' faseve nassi di contrastants, come la rabie e la rassegnazion; par esempli, a son innomenâts i viers là che al dìs di amâle e di detestâle tal istes timp (Odi et amo. Quare id faciam, fortasse requiris./ Nescio, sed fieri sentior et excrucior: par furlan al ven fûr o odei e o ami. Forsit tu domandis cemût fasio. No sai, ma o sint che al sucêt e o sufri in crôs). Tai viers come te vite, al lè simpri daûr dai sintiments, come ai plasês e ai vizis, cence mai volê meti un fren o un limit: a voleve vivi lis emozions al massimp e tai cjants no i interessave di ritocâju in nissune maniere, come che al faseve Orazi, ni di dâ une forme gnove a sintiments stereotipâts, come che a usavin i alessandrins, ma dome di contâ i siei propite come che a jerin. Gjavâts fûr i carmina docta, nol ve mai pôre di doprâ un lengaç vîf e familiâr e diminutîfs, che lu judavin a meti su chê admosfere privade che si cubiave ben cu la sanceritât dai sintiments che al cjantave.

Bibliografie cambie

  • Paolo Fedeli, Storia letteraria di Roma, Napoli, Ferraro, 2004
  • Ettore Paratore, Storia della letteratura latina, Bologne, Sansoni, 1957
  • Catul, Liber, Londre, MacMillan, 1866

Leams esternis cambie