Aureli Maria Escarré i Jané

Aureli Maria Escarré i Jané (Arbós, 1908 - Barcelone, 1968), cognossût ancje tant che l'"abât Escarré", al fo un religjôs catalan, che al si oponè a fuart cuintri dal regjim franchist e difensôr dai dirits de Catalogne.

Jentrât intal Munistîr di Montserrat dal 1923, dîs agns plui tart al fo ordenât plevan. Cul tacâ de vuere civîl al fuì in Italie cul jutori de Generalidad catalane. Al fo un dai prins munics a tornâ al munistîr dal 1939. Al si nomenà duncje priôr par evitâ che a menassin un comissari eclesiastic di Salamanca.

Al rinovà di plante fûr la comunitâts dai munics benedetins, infuartint il studi dai tescj liturgjics e culturâi. Al fò di chei che a sburtarin di plui pal slargjament de badie e dal santuari da la Vergjine di Monserrat. Al invià lis omeliis par catalan.

Tal imprin lis sôs relazions cul guvier di Franco a forin buinis, ma Escarrè al mudà la sô posizion, che deventà critiche al regjim. Lis polemichis a rivarin insom cuntune interviste a periodic francês Le Monde, vie pe cuâl l'abât al criticà viertementri la politiche dal stât.

Sburtât di fuartis pressions politichis, Escarré al fo costrenzût a sbandonâ il paîs e esiliâsi ancjemò une volte in Italie dal 1965. L'an dopo al rinuncià al titul di abât di Monserrat. Al tornà a Barcelone par vie di une grâf malatie li che al murì intal 1968. Aromai mudât in simbul pal popul, i siei funerâi celebrâts tal munistîr a meterin dongje un numar grandonon di personis.