Adam Bernard Mickiewicz (Zaosie, 24 di Dicembar 1798 - Costantinopoli, 26 di Novembar 1855) al è considerât il plui impuartant poete polac.

Adam Mickiewicz

La vite cambie

Al nassè ai 24 di Dicembar 1798 a Zaosie, dongje di Nowogródek, l'antîc Grant Ducât di Lituanie, di une famee de viere nobiltât ma colade di timp in disgracie. La sô formazion culturâl, basade sul studi dai classics, e fo completade inte frecuentazion de Universitât di Vilnius, dal 1815 fintremai il 1819. Dal 1819 al 1823 al esercità l'ativitât di professôr a Kowno.

Daspò un interès pai filosofs francês illuminiscj, tant che Voltaire, prest al scomence a apasionâsi ai capolavôrs dai grancj scritôrs romantics Schiller e Byron.

A Vilnius al jentrà intune societât segrete cognossude cul non di "Filomati e Filareti". Fuartementri critic sul eterni probleme dal rapuart tra Russie e il ream polac, intal 1823 al fo arestât de polizie russe insieme cun altris acolits de societât. Al restà in preson par un pâr di mês e nol tornà mai plui intes sôs tieris. Al vivè a Odesse, Mosche e Sant Pietroburc, jentrant in contat cun diviers scritôrs rus, tra cui Alexandr Pushkin.

Lis oparis cambie

Tant che poete al scomence a tirâ dongje i prins sucès cu la opare Ballady i romanse (Baladis e Romanze) dal 1822 che e vierç la etât romantiche inte leterature polac. La prefazion de opare e je une fotografie su la leterature de Europe ocidentâl.

Dal 1822 al 1832 al compon la opare teatrâl Dziady (I vons), intal cuâl al assegne ae Polonie un rôl di vuide pes altris nazions europeanis. Il titul de opare al ven di une vecje fieste popolâr bielorusse, che si davuelç in ocasion de fiestie di Ducj i sants; celebrazions a cui Mickiewicz al veve partecipât inte so zovinece Lituanie. La seconde part e descrîf lis soferencis terenis, presentant fantasms di int maltratade, fruts che no podin rivâ al paradîs parcè che no àn sufiert su la tiere e contadinis vergjinis che no àn mai sperimentât ni l'amôr ni lis soferencis che al provoche. La tierce part descrîf martiri de Polonie e presente une vision dal futûr de nazion, dulà che i siei patiments a son paragonâts a la Passion di Crist. Cheste vision e finìs cu la profezie di un misteriôs polac, di non "44". La cuarte parte e je un monodrame. Il protagonist al è il spirt di un zovin che si è copât, consumât de passion che lu à puartât a la folie e po ae muart.

Dilunc il so esili Mickiewicz al scrivè ancje Konrad Wallenrod (1828), un poem filosofic che al à inspirât la zoventût polache te lote cuintri de opression. In cheste opare un Maestri Lituan dal Ordin Teutonic al bute jù lis sôs ativitât.

Intal 1825 Mickiewicz al jere in Crimee e publiche il so lavori erotic Sonety krymskie (Sonets di Crimee, 1826). Pûr inspirât dal panorame de stepe, la so anime e il so çurviel a son simpri plui assorbîts dai siei sintiments nazionaliscj. Ma la opare di grande impuartance pai polacs al è Pan Tadeusz (Siôr Tadiu) - un poem di 12 libris, che al ven clamât "epopee nazionâl".

Adam Mickiewicz al fasè ancje traduzions par polac di oparis di autôrs talians: Francesco Petrarca e Dante Alighieri.