Calabrie: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p Robot: o zonti: ms:Calabria
Xqbot (Discussion | contribûts)
p Robot: o zonti: roa-rup:Calabria; cosmetic changes
Rie 17:
La '''Calabrie''' e je une regjon de [[Italie]] meridionâl che e à doi milions di abitants. E confine a Nord cu la [[Lucanie]], e e je bagnade dal [[Mâr Tiren]] e dal [[Mâr Joni]].
 
== Teritori ==
Il teritori de regjon al è prevalentementri colinâr (par il 49 par cent dal totâl), e si cjatin ancje amplis zonis montagnosis, che a cuvierzin il 41 par cent de tiere: lis cjadenis montagnosis plui impuartantis a son il '''Massiç dal Pollin''' a Nord, la '''Sile''' e lu '''Aspromont'''.
 
I flums a son une vore curtis, par vie de conformazion dal teritori (stret e lunc) e de disposizions des monts: il flum plui lunc al è il '''Crati''', di 91 chilometris.
 
== Storie ==
=== Preistorie ===
La Calabrie e je une des regjons plui vieris de Italie: e fo abitade te antichitât tal periodi dal [[Paleolitic]]; tal periodi italic e fo abitade dai '''Bruzis''', une popolazion osche, di temperament beligerant.
 
=== Dominazion greche ===
Jenfri il VI e il V secul p.d.C., cun la vignude dai [[Grecs]], la Calabrie e cognossè un periodi florit. In chest timp a nassin lis sôs citât, come '''Rhegion''', '''Kroton''', '''Locri Epizefiri''' e '''Sybaris'''. Viste la prosperitât des coloniis, la regjon e cjapà il non di [[Magna Grecia]].
 
=== Dominazion romane ===
Cu le dominazion dai [[Romans]], tal III secul p.d.C., la maiôr part de regjon no podè plui cjatâ la prosperitât dal timp passât.
 
=== La alte etât di mieç ===
Cu la cjadude dal [[Imperi Roman]], la Calabrie e fo devastade da lis vueris gotichis jenfri l'esercit [[Gotics|gotic]] e i [[bizantins]], daspò vinçudis da chestis ultimis.
 
Tal IX e X secul la Calabrie e fo tiere di confin tra i Bizantins e i Arabis che a dominavin la Sicilie: chestis lotis a puartarin une vore di desolazion te penisule, terminade dome tal [[1061]], cun l'inizi de dominazion normane de dinastie dai '''Altavilla'''.
 
=== De basse etât di mieç al dì di vuê ===
Tal [[1098]], [[Pape Urban II]] al permetè ae famee dai Altavilla e ae lôr dinastie di deventâ precursôrs dal [[Ream di Napul]], che dominò la Calabrie fintremai la unitât de Italie. Il stes Ream di Napul]] al subì diviersis dominazions: lis dinastiis dai Asburc, di Spagne e de Austrie, la dinastie francese dai Borbons, e par un periodi curt il gjenerâl di [[Napoleon]], [[Joachin Murat]], che al fo justiziât inte citadine di Pizzo.
 
== Economie ==
La Calabrie e je une des regjons europeanis cul plui alt tas di disocupazion.
 
== Traspuarts ==
=== Autostradis ===
La '''autostrade A3''', che coleghe la citât campane di [[Salerno]] cun [[Reggio Calabria]] e je la plui impuartante arterie stradâl de regjon, che la travierse da Nord a Sud.
 
=== Feroviis ===
* '''Reggio Calabria-Napoli''' (linie tireniche)
* '''Reggio Calabria-Taranto''' (linie joniche)
Rie 53:
Lis '''feroviis de Calabrie''' (''ferrovie della Calabria'') a davuelzin un servizi suplementâr rispiet a chel des liniis di '''Trenitalia''', colegant in particolâr lis citâts di Cosenza, Catanzaro e Gioia Tauro.
 
=== Aeropuarts ===
A si cjatin trê aeropuarts civîi: a '''Reggio Calabria''', '''Lamezia Terme''' e '''Crotone'''.
 
== Politiche ==
Cheste e je la composizion dal guvier de Regjon Calabrie.
 
* President: '''Agazio Loiero'''
* Vicepresident: '''Nicola Adamo''' - costruzion de gnove regjon, marketing regjonâl
=== Assessôrs ===
* '''Antonino De Gaetano''' - lavôr, politichis sociâls
* '''Luigi Incarnato''' - lavôrs Publics, aghis, politichis par la cjase
Rie 73:
* '''Pasquale Tripodi''' - ativitâts produtivis, personâl
 
== Viôt ancje ==
 
== Leams ==
* [http://www.regione.calabria.it/ Sît ufiziâl de regjon]
 
{{Regjons de Italie}}
 
[[Categorie:Regjons talianis]]
 
Line 134 ⟶ 135:
[[pt:Calábria]]
[[ro:Calabria]]
[[roa-rup:Calabria]]
[[ru:Калабрия]]
[[scn:Calabbria]]