Tina Modotti: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p Il file Tina_Modotti_Edward_Weston_1923.jpg al è stât gjavât parcè che al è stât eliminât su Commons di Mattbuck.
Voltât de W. taliane. Zontait la foto di Tina Modotti tal film The Tiger's Coat (1920)
Rie 3:
 
Tina Modotti ([[Udin]], [[17 di Avost]] [[1896]] – [[Citât dal Messic]], [[5 di Zenâr]] [[1942]]), [[fotografie|fotografe]] e revolusionarie furlane, nassude a [[Udin]] e emigrade in Americhe, e je considerade tra i plui impuartants fotografs dal Nûfcent.
 
Tal Zugn dal 1913 lassà il Friûl e il lavôr in fabriche tessile par lâ dal pari che al jere za a vore emigrât a S.Francisco in Americhe. Ancje là vie e je stade a vore intune fabriche tessile e e à tacât a fâ teatri.
Tal 1918 si sposà cul pitôr Roubaix "Robo" de l'Abrie Richey e a lerin a stâ a Los Angeles par podê lâ miôr daur al mont dal cine. E scomençà tal 1920, cul film The Tiger's Coat, dulà che e vignì cognossude e plasè un grum pal so jessi fassinôs.
Cognossè il fotograf Edward Weston, di lui e deventà la sô modele e daspò la sô amante. Il so om Robo al lè a stâ tal Messico, cuant che jê e rivà a Città del Messico lui al jere za muart par colpe de vuarvele (9 febbraio 1922). Tal 1923, e tornà te capitâl dal Messico cul so amì Weston e un dai soi cuatri fiis.
 
Modotti e Weston, par vie dal lôr lavôr di ritratiscj, cognosserin subite cul mont politic dai esiliâts e dai rapresentants dal Partît Comunist. Dal 1927 iscrite al Partît Comunist Messican e tacà a publicâ lis sôs fotografiis sul gjornâl El Machete.
E veve tacât a cognossi la fotografie cun so barbe Pieri a Udin, cun so pari che a a San Francisco al veve un studi. Ma e fo cun Weston che il so livel artistic e deventà pardabon alt e ricognossût. Cun Weston e tignì un negozi di ritrats a Citât dal Messico e àn vût publicât intun libri, Idols Behind Altars di Anita Bremmer, fotos cjapadis ator pal paîs.
 
Tal Dicembar dal 1929 e fo parade fûr dal Messico e lè a stâ in Russie a Mosca dulà e lavorà pe polizai segrete ator pe Europe. Tal 1936 cun Vittorio Vidali (cui sorenons di Maria e Comandante Carlos) a jerin culis Brigadis Internazionâls, fintremai al 1939.
 
Finude la aventure spagnole e tornà tal Messico là che e murì ai 5 di zenâr dal 1942, in une sene mai dal dut claride. Al samee che i fos vignût un infart dentri un taxi dopo vê cenât e intant che e steve lant a la sô cjase.
Cumò e polse tal Pantheòn de Dolores a Citât dal Messico.
 
Il poete Pablo Neruda al à componude la scrite su la sô piere di sepolture dongje al so ritrat fat in basriliêf di Leopoldo Méndez:
 
«Tina Modotti hermana
no duermes no, no duermes
talvez tu corazon
oye crecer la rosa
de ayer la ultima rosa
de ayer la nueva osa
descansa dulcemente hermana
Puro es tu dulce nombre
pure es tu fragil vida
de abeja sombra fuego
nieve silencio espuma
de acero linea polen
se construyo tu ferrea
tu delgada estructura»
Tina Modotti sûr
No duar, no duar
Salacor il to cûr
E cres la rose
Îr la ultime rose
sûr polse dolce
Inocent al è il to dolç non
inocente e je la tô debule vite
di ombrene di âf sul fûc
sbrume di nêf cidine
di une linie di polin di açâr
e je fate la tô filiade
dilicade armadure
(Pablo Neruda, epitafi dediât a Tina Modotti)
 
 
[[Categorie:Biografiis|Modotti, Tina]]