Manià: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Nessun oggetto della modifica
Klenje (Discussion | contribûts)
pNessun oggetto della modifica
Rie 1:
{{Stub}}
 
{{Model:Comun furlan
|non=Manià
Line 14 ⟶ 12:
|CAP=33085
|prefìs=0427
|patron=Sant Maur ([[21 di Novembar]])
|sît=http://www.comune.maniago.pn.it
|notis= 
}}
'''Manià''' al è un comun di 11.471 abitants e al fâs part de provincie di Pordenon. Al è innomenât par la sô produzion di curtîs[[curtìs]].
 
----
 
 
== '''Storie''' ==
 
== '''Storie''' ==
Il teritori di [[Manià]] al è stât interessât za in timps antigons di insediaments uman, forsit Venit Ilirics o plui probabilmentri [[Carni]].
 
Line 34 ⟶ 28:
Cualchi an dopo, Rodoalt al de lis difesis e il sfrutament di chestis tieris a un grup di cjâfs di famee; ai dissendents di une di chestis fameis cul "feut di ministeri" (invezit aes altris al spitave dome il feut di abitance) al vignarà plui tart cognossût il titul di siôrs.
 
Jenfri i scontris cui paîs dongje, la int di Manià a cjatave sigûr ripâr inte roche costruide viers il [[1150]] su lis ruvinis di une tor romane. Chest cjistiel al rivà a resisti a tancj assalts, devastazions e fûcs, ma al dovè cedi dopo 42 dîs di assedi, ae Serenissime il [[5 di Jugn]] [[1420]]. I siôrs di Manià a forin costrets a zurâ ubidience al [[Dôs]]. Ae lungje dominazion di Vignesie a vignarìn chê francese, plui curte, e chê austriache fin ae anession dal [[Friûl]] al [[Rein de Italie]] dopo la tierce Vuere di Indipendence.
 
----
 
== '''Gjeografie''' ==
 
== '''Gjeografie''' ==
Il teritori di [[Manià]] al cumbine i panoramis tipics des montagnis cu lis viodudis de planure: i soi confins a son la [[Ciline]] e la [[Colvare]], il [[Mont Jouf]] e i magredismagrêts. A ocident, la CelineCiline e ven jù par 40 chilometris inte valade che e puarte il sô non, a trats lusorose, in altris scure e profonde. Daspò e rive inte planure, traviersant la dighe di [[Ravedis]], e e continue sul teritori di Manià, cence mai razunzi lis cjasis parcè che e scor plui basse. A si viodin clarementri sui arzins lis teracis creadis dai deposits di materiâl e daspò sgjavadis de erosion de aghe.
 
Che altre bande dal paîs e je bagnade dal torent Colvare, cu la sô aghe limpide, che al è il risultât de confluence di doi riui che a vegnin jù des dôs montagnis par daûr dal paîs: il [[Mont Jouf]] ([[1224]] metris) di calcâr cretacic e ancjemò daûr il massiç dolomitic dal [[Mont Raut]] ([[2025]] metris). Il torent Colvare, lunc cirche 10 chilometris, al scor sierât jenfri altis muracis. La aghe e à roseât la piere in tantis formis e dissens, trasformant chest materiâl dûr e imobil e plasmantlu in formis plastichis e armoniosis. A son tantis lis [[marmitis]], concjis grandis o piçulis sgjavadis de aghe che o podìn viodi sul fonts dal torent o parsore dal cjâf, la piere lisse o lavorade in formis insolitis, lis grotis, i arcs e lis voltis che a testemonein la ativitât di erosion de aghe e il nivel dulà che e scoreve timp indaûr, plui alt di cumò.