Manià: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Nessun oggetto della modifica
Nessun oggetto della modifica
Rie 19:
}}
'''Manià''' al è un comun di 11.471 abitants e al fâs part de provincie di Pordenon. Al è innomenât par la sô produzion di curtîs.
 
----
 
 
== '''Storie''' ==
 
Il teritori di [[Manià]] al è stât interessât za in timps antigons di insediaments uman, forsit Venit Ilirics o plui probabilmentri [[Carni]].
 
Il non dal paîs al podarès lâ indaûr al periodi de ocupazion romane (tiere di Manlius), ocupazion favoride de crosere de strade che di Concuardie e passave par Manià, par lâ indenant viers [[Pofavri]] (dividintsi po dopo viers lis vals de [[Ciline]] e dal [[Plâf]] o dal [[Midune]] e dal [[Tiliment]]), cun chê che e unive lis fonts de [[Livence]] cu la strete di [[Pinçan]].
 
A varessin di lâ indaûr za a che ete i prins insediaments di faris inte zone.
Ancje se no fo metude te liste dai lûcs fortificâts scrite di [[Pauli Diacon]], Manià e testemonee la presince dai [[Langobarts]], pûr in forme margjinâl: di chel periodi a restin il non dât al Mont Fare (che al vûl di famee, cjasade), a cualchi frament di marmul, metûts inte façade dal domo, che a van indaûr al VIII secul. La storie documentade e comence cuntun diplome cu la date dal 12 di Zenâr dal [[981]], che l'imperadôr [[Oton II]] al ricognòs al [[Patriarcje]] di [[Aquilee]] Rodoalt il possès de cort di Manià, insiemi cul Mont di Manià (forsit il presint [[Mont Jouf]], daûr dal paîs), e la plêf di Sant Maur.
 
Cualchi an dopo, Rodoalt al de lis difesis e il sfrutament di chestis tieris a un grup di cjâfs di famee; ai dissendents di une di chestis fameis cul "feut di ministeri" (invezit aes altris al spitave dome il feut di abitance) al vignarà plui tart cognossût il titul di siôrs.
 
Jenfri i scontris cui paîs dongje, la int di Manià a cjatave sigûr ripâr inte roche costruide viers il [[1150]] su lis ruvinis di une tor romane. Chest cjistiel al rivà a resisti a tancj assalts, devastazions e fûcs, ma al dovè cedi dopo 42 dîs di assedi, ae Serenissime il 5 di Jugn [[1420]]. I siôrs di Manià a forin costrets a zurâ ubidience al [[Dôs]]. Ae lungje dominazion di Vignesie a vignarìn chê francese, plui curte, e chê austriache fin ae anession dal [[Friûl]] al [[Rein de Italie]] dopo la tierce Vuere di Indipendence.
 
 
 
[[Categorie:Comuns de provincie di Pordenon]]