Pedagogjie: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p robot Removing: br:Pedagoji
Rie 1:
[[Image:Craie1.jpg|thumb|Guixant a une pizare]]
La '''Pedagogjie''' e je la art di insegnâ. La vision tradizionâl e pensave ae Pedagogjie come a un procès unidirezionâl, val a stâi il mût in cui si à di impartî la [[educazion]]. A zornade di vuê si à une mentalitât plui interdissiplinâr doprant ancje la [[psicologjie]] e la [[sociologjie]].
 
==Etimologjie dal tiermin==
''Pedagogjie'' al vien dal [[Grêc antîc|grêc]], ''paidagogos'' (''παιδαγωγία''), che al è stât il esclav cal à acompagnât i fruts al [[scuele]]. La peraule ''paida'' o ''paidos'' si riferìs a chics, chest al è il motîf di il cual cualchiduns a distinguin tra "pedagogjie" (insegnâ a chics) e [[andragogjie]] (insegnâ a adults). La peraule latine par riferîsi ae pedagogjie, [[educazion]], e jè much plui doprade e, a menût, ambis si dopran de forme indistinte.
 
==Istorie de pedagogjie==
La pedagogjie al esiste da che la educazion al à pasât a jessi considerade un asunt soziâl e no suels fameâr. Di sto i prins escrits teorics a aparecin a [[Grece Antiche|Grece]], aes polis democratics dónde la insegnament al à facilitât il acces ae [[politiche]]. [[Antiche Rome|Rome]] al à eredât cheste preocupazion.
 
Ae [[Ete di Mieç]], la educazion al è stat une vore atade ae [[clero|Glesie]], puest che la uniche educazion che si à considerât di provech al è stât la riligjiose cal permitie logrâ la salvazion. Cun di plui, la culture al è stat ai [[monasterio|monasteris]] e daspò aes [[universitât]]s, dominadis di i teólocs. Il [[Renacimiento]], cun la so afan de ricuperazion dai classics e la ansie di saber e di tener culture, dio un gnov impuls ae pedagogjie. Cun la [[Ilustrazion]] si à atât` definitivamentri ae idee di progres, puest che cence educazion un popul nol puess adelantâ (di acui lis campagnis de [[alfabetizazion]]).
 
==La pedagogjie ae atualitât==
Atualmentri, la pedagogjie al à evoluzionât une vore da il suyo origjin etimologjic. Al dì di vuê, la pedagogjie no e jè la sience che si al ocupe des tecnics de [[insegnament]], sto al è compit di altre sience pedagogjiche denominade [[Didatiche]]. La pedagogjie e jè un complès di saberes che si ocupan dal [[educazion]] tant che un fenomin tipicamentri soziâl e specificamentri uman. Al è, di il sedi, une sience di carater psicosoziâl cal à di ogjet il studi de educazion cul fin di cognosserla e perfezionarla. Ancje e jè une sience di carater normatîf porche nol si dediche a scribî il fenomin educazionâl sin a stablecer lis pautis o normis che debemos seguî par puartâ bon tiermin chest fenomin.
 
Pedagogjie ancje si riferìs al coret ûs di strategjiis di insegnament (véase [[teorie istruzionâl]]). Di esempli, il brasilegn [[Paulo Freire]], un dai educadôres plui significatîfs dal [[secul XX]], si riferìs a il so métod di insegnament par adults tant che "[[pedagogjie critiche]]".
 
La [[Scuele Catalane de Pedagogjie]] al ere su maxim rissò ai añs 30 dal [[secul XX]], intal timp de [[Segonde Republiche Spagnole|Republiche]].
 
 
==Pedagocs innomenâts==
 
* [[Paulo Freire]]
* [[Erasme]]
* [[Célestin Freinet]]
* [[Jan Amós Comenius|Comenius]]
* [[Joan Bardina i Castarà]]
* [[Maria Montessori]]
* [[Jean Piaget]]
* [[John Dewey]]
* [[Rosa Sensat]]
* [[Francesc Ferrer i Guàrdia]]
* [[Adolphe Ferrière]]
* [[Victorino de Feltre]]
* [[Pierre Bovet]]
* [[Giuseppe Lombardo-Radice]]
* [[Alexander Neill]]
* [[John Haden Badley]]
* [[Johann Bernhard Basedow]]
* [[Johann Friedrich Herbart]]
* [[Joan Puig i Elias]]
* [[Cecil Reddie]]
* [[Pere Roselló i Blanch]]
* [[Ramon Ruiz Amado]]
* [[Edward Lee Thorndike]]
* [[Carleton Wolsey Washburne]]
* [[Juan Pablo Bonet]]
* [[Roger Cousinet]]
* [[Jean-Joseph Jacotot]]
* [[Nadezda Konstantinovna Krupskaja]]
* [[Joseph Lancaster]]
* [[Georg Kerschensteiner]]
* [[Lourenço Filho]]
* [[Lorenzo Luzuriaga Medina]]
* [[Anton Makarenko]]
* [[Andrés Manjón]]
* [[Paul Oestreich]]
* [[Helen Parkhurst]]
* [[Peter Petersen]]
* [[Wolfgang Ratke]]
* [[Eduard Spranger]]
* [[Francesco Tonucci]]
* [[Stanisław Konarski]]
 
[[Categorie:Educazion]]