Fassisim: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Nessun oggetto della modifica
p Annullate le modifiche di 193.77.198.131 (discussione), riportata alla versione precedente di VolkovBot
Rie 1:
[[Image:Benito Mussolini and Adolf Hitler.jpg|thumb|[[Benito Mussolini]] e [[Adolf Hitler]] tai agns '30]]
 
Il '''fassisim''' e je une [[dotrine politiche]] [[nazionalisim|nazionaliste]] e [[totalitarisim|totalitarie]] di estreme [[diestre]] nassude in [[Italie]] par opare di [[Benito Mussolini]] che puartâ ae ditature dal [[19251922]] al [[1943]]. Par estension il tiermin al ven doprât par indicâ, moviments estremiscj, guviers ditatoriâi di diestre e in gjenerâl ategjaments e compuartaments no democratics, raziscj e intolerants.
Par estension, sul model merecan, dopo de [[seconde Vuere Mondiâl]] il tiermin al ven doprât par indicjâ, moviments estremiscj, guviers ditatoriâi di drete e in gjenerâl ategjaments e compuartaments no democratics, raziscj e intolerants.
 
La peraule e ven dal [[lenghe taliane|talian]] ''fascio'' (fas) che al sarès il simbul che dopravin i [[litôr]]s romans tant che simbul di union, justizie e podeijustizie.
 
 
== Il fassisim in Italie. ==
 
Il fassisim al nas in [[Italie]] tai agns subit dopo dela [[prime vuere mondiâl]] par opare di [[Benito Mussolini]]. Si trate di un moviment anazionalist voltise rivoluzionari,antidemocratic ache voltisin reazionari,curt asi voltismet futurisde ebande progressist,dai a voltis conservadôr[[bacan]]s e antigant,dai unparons verdes messedotfabrichis jenfricuintri [[nazionalisim]],i [[socialisimsindacât]],s [[anarchie]],e i partîts di ispirazion [[sindacalisimsocialisim|socialiste]].
 
La [[borghesie]] taliane, spaventade di chel che al jere sucedût in [[rivoluzion russe|Russie]], e viodè Mussolini tant che l'om bon di fâ tornâ l'ordin. Lis azions violentis dai scuadriscj, che a pestavin i aversaris politics cui manganei o che i fasevin bevi il [[vuelin di rîsricin]], a forin dopradis cun regolaritât dal fassisim come dal socialisim.
Tal 1929 al fase' un pat cu la Glesie catoliche romane: i [[Pats Lateranens]]
 
Tal [[1922]] e fo la [[marcemarcje su Rome]] di Mussolini e dai sieisoi oms cu la cuâl al rivà al guvier.
La [[borghesie]] taliane, spaventade di chel che al jere sucedût in [[rivoluzion russe|Russie]], e viodè Mussolini tant che l'om bon di fâ tornâ l'ordin.
Lis azions violentis dai scuadriscj, che a pestavin i aversaris politics cui manganei o che i fasevin bevi il [[vuelin di rîs]], a forin dopradis cun regolaritât dal fassisim come dal socialisim.
 
Tal [[1922]] e fo la [[marce su Rome]] di Mussolini e dai siei oms cu la cuâl al rivà al guvier.
 
Daspò tantis violencis (come il delit [[Giacomo Matteotti|Matteotti]]) al limità la [[libertât di peraule]] e al abolì ducj i partîts; la Cjamare dai Deputâts e fo disfate par lassâi puest a la Cjamare dai Fas e des Corporazions dant vite a la ditature.
 
Tai [[agns 30]] il regjim al deventâ aleât de [[Gjermanie]] di [[Adolf Hitler|Hitler]] e al promulga'adotâ lis [[leçs raziâls]].
 
Dopo lis vueris di [[vuere di Spagne|Spagne]] e di [[vuere di Etiopie|Etiopie]] al entrà te [[seconde vuere mondiâl]] tal [[Jugn]] dal [[1940]] cuant che cu la sconfite de [[France]] la vitorie e sameave aromai dongje.
 
Nol fò cussì e dopo il sbarc dai merecans e dai [[anglês]]inglês in [[Sicilie]] tal [[1943]] il Re al arestà Mussolini. I todescs lu liberarin e cussì al podè fondâ te alte Italie la [[Republiche Sociâldi TalianeSalò]] che e là indenant fin al [[Avrîl]] dal [[1945]] cuant che a rivarin i aleâts e Mussolini al fo copât dai [[resistence taliane|partigjans]].
 
== Il fassisim in Friûl. ==
 
Ancje se in misure minôr rispiet a ce che al sucedè in [[Emilie Romagne]] e in [[Toscane]] ancje in [[Friûl]] e fo la azion violente dai scuadriscj fassiscj tai prins [[agns 20]]. ch'a lotavin cuintri altris scuaris estremistis socialistis.
 
Dopo la nassite de [[ditature]] la situazion si stabilizà. In [[Friûl]] fo puartade indenant une fuarte politiche nazionaliste cuintri lis minorancis sclavis e todescjis.