Magrêt: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Gnove pagjine: Parcè isal impuartant tignî bogns i magrêts, o prâts stabii? A son ce tancj motîfs. In prin chei naturâi, parcè che a son plantis e nemâi che a vivin nome alì: se no fossin c...
 
p al è un aboc
Rie 1:
Parcè isal impuartant tignî bogns i magrêts, o prâts stabii? A son ce tancj motîfs. In prin chei naturâi, parcè che a son plantis e nemâi che a vivin nome alì: se no fossin chei prâts, animai (come la pernîs) e ce tantis plantis a saressin sparidis. Fin a la agriculture industriâl, i prâts a jerin cussì presints in Friûl, di jessi part de nestre storie e culture. Cumò a son ridots dome al 1% dal teritori de Regjon. Ma a son ancjemò te visuâl furlane: cuant che a sflorissin a son un spetacul des nestris campagnis; si insiore il paisaç che se no al sarès dut compagn fat di blave e capanons. La mancjance di un savê e de cognossince dal valôr naturâl dai magrêts de plane furlane e je, in dì di vuê, ancjemò une des colpis dal degrât dal ambient. Forsit parcè che si è simpri pensât ai magrêts nome tant che une culture agricule cence valôr.
Ce sono i prâts di pupilâ? A son chei terens là che nol è stât arât o grapât ma nome seât, e dulà che a son lis rosis tipichis di chei terens. Rompi un prât al vûl dì destinâlu a altre culture e pierdi la sô particolaritât.


== Salvâ i prâts: a son pôcs e preziôs ==

Ce si puedial fâ par inviâsi a vê une gjestion di rispiet e che salvi i prâts: si po sburtâ a cjoli i prâts plui biei de bande dai ents publics, valorizâju cun fiestis dai prâts dongje a chês dai Arbui. A si po obleâ a tornâ a puartâ a vert chei terens ruvinâts des grandis oparis midiant semence di prât che e po dâ un tornecont a cui che al à tignût ben i prâts. Cun di plui dome i prâts a dan il fen bon par vê cjâr biologjiche e la semence par sestâ i terens mots pes grandis oparis.
Si po sburtâ a meti prât dulà che a usin a meti mediche o strafuei, o inta chei prâts pustots metûts in polse daûr di contribût. E che dulà che arlevin cjavai a doprin fen di prât che al è mancul fibrôs de mediche e plui bon. E vûl ancje une assistence ai contadins parcè che sein cu la atenzion di fâ bacan prime, parcè che lis bestiis che fasin il nît tal prât a rivedin a scjampâ. Tal stes timp a van seâts al mancul une volte ad an, ma no di plui, parcè che nol vegni su bosc di agacie e saût. Tancj Comuns a son indaûr tal capî che tignî bogns i prâts e je une vere risorse, soredut dulà che a son lis ex servitûts militârs dulà che par agns nissun al à arât i prâts.