Vittorio Cadel: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Al è di meti a puest
(Nissune difarence)

Revision dai 28 di Zen 2008 a lis 11:43

Vittorio Cadel (Fanna 4.10.1884 - Salonicco 1917) Poete e pitôr, colât in combatiment tal cîl de Macedonie. Al à studiât a la Academie di Vignesie, a Florence diplomantsi tal 1908, daspò al à ancjemò continuât i soi studiis a Rome. Al à insegnât disegn. Aviatôr militâr. Tal 1908 al à publicât il so unic libri: Fueiz di leria, un librut di poesiis di 80 pagjinis tal furlan di Fane, cun plusôrs edizions (1908, '29, '68, '74, '84, '90). Lis sôs poesiis a son stadis voltadis in francês da A.Vallan e no dutis par inglês. Il so valôr plui grant lu à mostrât come pitôr. Sôs pituris a son tal Museu di Udin e te parochiâl di Fane.

A 15 agns, al é rivât a imponi a so famê ch'al veve di continuâ a studiâ e dopo doi agns a scuele Arti e mestieri “Giovanni da Udine” di Udin al é rivât a 17 agns a iscrivisi ae academie di Vignêsie . A 21 al ere zà professor di disegn a Modene e dopo doi agns di naie a Torin, tant ch'al continuave a piturâ, al insegnave in tune scuele tecniche fin che une dí al è stât clamât di gnûf a fâ il militâr cun le jentrade in vuere da l'Italie. Te descrizion des sôs oparis, a figurin un grum di studis fats al carboncin, a matite, a pene o a pinel che di sigûr al à fat tant ch'al jere tes academiis studiant dal vêr lis feminis tant che al studiave a Vignêsie, Firenze e Rome. Un so ritrat che al mostre come che al ves un grum di talent pai ritrats

Vitorin Cadel al ere un di chei oms dal so timp e cuant che à i é tocjât, ancje s'al veve passade la trentine, al à juste volût lâ te aviazion. Ogni dí, da bon aviatôr, al leve sù armât dome dai soi vôi di pitôr par cjapâ une foto e po al tornave jù par fâ il ritrat de situazion al so comandant. In te batae di Gurizie al riceveve une medae al valôr militâr cussí motivade: “Osservatore d'aeroplano, dimostró calma e ardire in varie ricognizioni riportando utili informazioni, volando con l'aereo disarmato, osservando con cura i tiri delle nostre batterie e ció benché avesse avuto più volte l'apparecchio colpito e fosse attaccato dai velivoli nemici.”

A lu cjapavin di mire chei d'abàs e al rivave simpri a schivâ i tîrs fin che une dí, di sigûr avonde strac, sul cîl ch'al va ae Grece a nol é rivât a schivâ i tîrs di doi cacias ch'a lu vevin cjapât di mire. Lui ch'al zuiave cui pinei come un spadacin, al varès podût faur il ritrat, cu lis mitraiis no, a nol veve altri che dôs alis sbusadis. Ve il test de medae a la memorie: "Osservatore d'aeroplano, seguiva numerose ricognizioni, dando prova di singolare ardimento. Durante un'osservazione di tiro eseguita tra violente raffiche dell'artiglieria nemica e attaccato da due apparecchi di caccia nemici, impegnava un violento combattimento, finché, colpito a morte, precipitava al suolo. Macedonia serba, 29 aprile 1917."

Il fat al é ch'al ere partît di buinore par lâ in Grece, e ch'al é stât atacât pe strade, al fâs dî che la medae a é une tipiche medae di consolazion fate pai parints.

Te stesse vuere, la poetesse Achmatova russe e scriveve: "In tune ore o vin invecjât di cent agns". Ma il Cadel a nol a vût il timp di scrivi di plui di ce ch'al a scrit cun le pene o cul pinel e nol à vût timp di invecjâ di une dí di plui. Come jê, al varès podût continuâ a fâ poesiis, lâ a Parigji e incuintrâ Modigliani e sei al dí di vuê un dai nestris plui grancj nons furlans. Invesit nuie, cent agns dopo, o cuasit, il Cadel al à simpri 33 agns. Come un crist.

Tal cjisciel di Udin a nd'é 140 oparis dal Cadel e âltris un pôc semenadis pe Italie. L'unic libri, “Fueis di Lèria" . Une gnece dal Cadel , si disarès che e vueli continuâ a fâ brusâ la so flame.

Il cuâdri intitulât il Rammendo al é chel chel forsit plui biel. Il cjâf dal vecjo al si cjate intun dai ritrats dal libri Fueis di Léria. Al cjisciel di Udin a ‘nd'é ancje paesagjos. Altris sitos :http://www.amicidellacultura.it/Mostre_ed_Eventi/I_Volti.html http://www.fameefurlane-ny.com/page4.html http://www.comune.udine.it/opencms/opencms/release/ComuneUdine/cittavicina/arte/museale/gamud/eventi/autorit_galleria.html