Umbrie: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p Robot: o zonti: pms:Umbria
Tuky80 (Discussion | contribûts)
Nessun oggetto della modifica
Rie 1:
{{Stub}}
{{Regjon
|non=Umbrie
Line 16 ⟶ 15:
}}
 
L<nowiki>'</nowiki>'''Umbrie''' e je une regjon de [[Italie]] centrâl. E cunfineconfine a Nord e a Nord-Est cun lis [[Marchis]], a Sud cul [[Lazi]] e a soreli bonât cu la [[Toscane]]. Il cjâf lûc al è [[Perugje]].
 
==Teritori==
La Umbrie e je la uniche regjon de Italie peninsulâr a no jessi bagnade dal mâr. Il teritori al è prevalentementri montagnôs (53%) e colinâr (41%); dome il 6% al è plan.
 
La piche plui alte de regjon e je la '''Cima Redentore''', di 2.448 metris. Diviersis a son i lâcs, il plui impuartant dai cuâl al è il [[Trasimen]], il cuart par estension di dute la penisule taliane.
 
Il [[Tibar]] al travierse dute la regjon, par 210 km su 405 di lungjece totâl. Il flum '''Velino''' al nas tal reatin, e te so ultime part al scor tal teritori umbri, formant lis [[discjadudis des Marmoris]], di 160 metris di altece.
 
==Storie==
La regjon a scomençà a jessi abitade te epoche [[Protostorie|protostoriche]] dai [[Umbris]] e dai [[Etruscs]]. Tal [[672 p.d.C.]] e ven fissade la lezendarie fondazion di [[Terni]]. Tal [[295 p.d.C.]], dopo de [[bataie di Sentino]] e fo concuistade dai [[Romans]], che atôr dal [[220 p.d.C.]] a costruirin la [[vie Flaminie]].
 
Il teritori de regjon, dopo de fin dal [[Imperi roman]], al vedè lis lotis jenfri [[Ostrogotis]] e [[Bizantins]] e la fondazion, te part orientâl de regjon, dal [[Langobarts|langobart]] [[ducât di Spoleto]] (indipendent jenfri l'an [[571]] e la mitât dal [[XIII secul]]). Ai Bizantins a restà, in dut câs, il [[coridôr bizantin]], strissie di teritori slargjade dilunc dal cors dal Tibar sot de dominazion dal [[Esarcât di Ravene]].
[[Carli Magno]] al concuistà la maiôr part dai dominis langobarts par dâju al [[Pape]]. Lis citâts a concuistarin une ciertune autonomie e a forin spes in vuere i uns cuintri lis altris, tal plui gjenerâl conflit tra papât e imperi e tra [[Guelfis]] e [[Ghibelins]].
 
Tal [[XIV secul]] il [[Stât Pontifici]] al assorbì dutis lis signoriis nassudis in Umbrie, fin ae fin dal [[XVIII secul]]. Con lis vicendis seguitivis ae [[Rivoluzion francese]] a fasè part de [[Republiche Romane]] ([[1789]]-[[1799]]) e dal Imperi [[Napoleon I|napoleonic]] ([[1809]]-[[1814]]). Tal [[1860]], a seguiti dei mots dal [[Risuriment]] la regjon a jentrà a fâ part dal [[Ream di Italie]].
 
==Economie==
 
==Transpuars==
==PolìticheTraspuarts==
 
==Politiche==
 
==Viôt ancje==
* [[Discjadudis des Marmoris]]
 
==Leams==
* [http://www.regione.umbria.it/ Sît ufiziâl de regjon]
 
{{Regjons de Italie}}