Dael: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
SieBot (Discussion | contribûts)
p Robot: o zonti: vo:Aiello del Friuli
Klenje (Discussion | contribûts)
p +cualchi figure
Rie 19:
 
==Gjeografie==
[[Figure:Palaç Frangipane in Uanis.jpg|thumb|left|Il palaç Frangipane in Uanis]]
Logât inte Basse orientâl, al è a cirche 30 km di [[Udin]], 28 km di [[Gurize]] e plui o mancul 50 km di [[Triest]]. Pal teritori comunâl e passe la autostrade A4 Vignesie-Triest, ancje se la jessude plui dongje e je chê di [[Palme]], a cirche 7 km. A [[Çarvignan]], plui o mancul ae stesse distance, si cjate invezit la stazion dai trenos de linie Mestre-Triest.
Tal comun e je une uniche frazion, chê di Uanis, paîs che al è stât comun di bessôl fin tal 1927; a son ancje dôs piçulis localitâts, Nauac e Utan.
Line 25 ⟶ 26:
 
==Storie==
Il non al ven probabilmentri dal [[Lenghe latine|latin]] ''agellus'', ven a stâi cjamput; altris a disin invezit che al ven di ''sacellum'', piçul lûc sacri. Il toponim al è un segnâl di un origjin romane dal paîs, ma i prins documents indulà che si cjate il paîs a son dal [[1202]]. Il paîs al fo part de [[Republiche di Vignesie]] ([[1420]]-[[1516]]), po dal [[1516]] al [[1918]] insieme cui comuns dongje dal mandament di Çarvignan al fo sot dal [[Imperi Asburgjic]], jenfri de [[Contee di Gurize e Gardiscje]]. Al passà al Ream di Italie ae fin de [[prime Vuere Mondiâl]], e il periodi fra lis dôs vueris al fo particularmentri dificil, parcè che chestis tieris a jerin consideradis masse austriacantis, e duncje si scugnive tignîlis di voli. Ancje par chest motîf, par evitâ rivendicazions consideradis pericolosis, dut il teritori di Çarvignan nol fo metût inte Provincie di Gurize, creade tal [[1923]], ma lassade in chê di Udin, rompint cussì un leam storic cun la provincie gurizane. Di chest vuê al reste une memorie pal fat che Dael come i paîs ator a fasin part de [[Arcidiocesi di Gurize]].
 
==Lûc di interès==
[[Image:Glesie di Sant Duri a Dael.jpg|thumb|right|La glesie parochiâl di Dael]]
La glesie parochiâl di Sant Durì e je ative dal [[1691]], e e à une façade decorade cun lesenis e cuatriscuatri nicchie cun dentri une statue par ognidune; dentri e je la senografiche cupule, frescjade intal 1900 di Clemente Delneri di Gurize; simpri a Dael si pues ancjemò viodi il complès conventuâl di Sant Domeni, che al è formât de glesie, scomençade tal [[1716]], dal tor e dal cuarp dal convent, vuê riconvertît in abitazions. Altris robis di viodi a son lis vilis (ben cuatri a son sul viâl cognossût come Pascut, '''Vile de Fin-Teuffenbach''' dal '700, la '''Vile Attems-Peteani''', la '''Vile Parisi''', di front ae precedente, e, insom al viâl, '''Vile Michieli''', dal '800) e il Museu de Civiltât Contadine dal Friûl Imperiâl, cun imprescj agricui e ricuarts variis de vite intal Friûl Asburgjic. Dongje dal museu al è visibil il Cjiscjel di Lontana, costruzion di origjin tart-medievâl. Tal mieç di Uanis invezit si cjate il '''palaç Strassoldo-Frangipane'''; un ciert interès storic e culturâl a àn ancje i mulins tal mieç dai cjamps, purtrop spes no in buinis condizions. Chescj mulins a cjapin il non di chel dai vecjos parons (par esempli Tininin, Sardon, Miceu). Simpri in Uanis a cjatin ancje la glesie di Sante Gnese, fate sù tra il [[1742]] e il [[1749]] e la vecje [[Cente]], dal [[XV secul]].
Intai ultins timps il paîs al è ancje deventât a vonde cognossût come '''Il paîs des meridianis''', par vie des tantis [[meridiane|meridianis]] che a son stadis instaladis sui mûrs dal paîs, cussì di creâ un itinerari di visite.
[[Image:Madone di coloret dael.jpg|thumb|left|La glesiute de ''Madona di Colorêt'']]
Line 35 ⟶ 36:
==Culture==
=== Lenghe furlane ===
A Dael e in Uanis si fevele il [[furlan gurizan]], cun finâi des peraulis in -a (''la cjasa'', ''li' cjasis''); al è interessant notâ come chest al met adun il comun cun chei di [[Çarvignan]] e [[Rude]]. Invezit tai comuns confinants di [[Bagnarie]], [[Visc]] e [[San Vît de Tôr]] (fûr che a Crauì) si fevele cun la -e.
 
No son particolârs difarencis di fevelade tra Dael e Uanis; in chest ultin paîs però il cjâf lûc al ven dit Deel.
Line 43 ⟶ 44:
 
===Personaçs famôs===
[[Figure:la glesie in Uanis.jpg|thumb|right|La glesie parochiâl in Uanis]]
Il personaç di Dael plui famôs al è probabilmentri [[Enzo Bearzot]], alenadôr de [[Italie]] [[Cope dal mont di balon|campion dal mont]] di balon intal 1982 in Spagne, che, nassût in Uanis, dopo vê scomençât a zuiâ inte scuadre dal paîs (S.P. Aiello), al zuià come median-difensôr inte Pro Gurize, intal Inter di Milan, intal Catanie e tal Turin, par po dedicâsi ae cariere di alenadôr. A son nassûts a Dael ancje Roberto Dipiazza, atuâl sindic di Triest e za sindic di Mugle e il musicist, compositôr e diretôr di coro [[Orlando Dipiazza]].
 
===Sport===
La societât sportive plui impuartante e je chê di [[balon]], la '''Società Polisportiva Aiello''' (S.P.A), fondade tal [[1918]] e al moment in Tierce categorie, dopo un periodi di bogns risultâts te prime metât dai agns '90 (cuant che e je rivade fin ae Promozion). Scuadre di buine tradizion e je l'Aiello Basket, che cumò e zuie dome tai campionâts amatoriâls; di recente creazion invezit la scuadre di pallavolo feminîl. Intal comun si cjatin diviers implants sportîfs: a Dael a son il cjamp sportîf “Arbeno Vrech” e la palestre, dongje des scuelis. Un gnûf cjamp cun ancje spazis par altris sports come il tennis al è ancjemò in costruzion tra Dael e Uanis.
 
==Ecomomie==
Line 56 ⟶ 58:
* {{it}} [http://www.ilpaesedellemeridiane.com Il paîs da lis meridianis]
* {{it}} [http://www.geocities.com/spaiello/ Società polisportiva Aiello]
* {{it}} [http://ospitiweb.indire.it/destratorre/ IstitutoIstitût ComprensivoComprensîf "Destra Torre" di Aiello del FriuliDael]