Alte etât di mieç: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Barbarigo (Discussion | contribûts)
Tuky80 (Discussion | contribûts)
pNessun oggetto della modifica
Rie 1:
Si clame '''Alte etât di mieç''' che part de [[etât di mieç]] che scomence cu le colade dal [[Imperi roman d'di Ocident]] in tal 476 d.C, fin in tal an [[1000]].
 
DaspoDaspò de deposizion dal ultin imperadôr roman [[Romolo Augustolo]] in tal 476, nissun al cjape pui il puest di Imperadôr.
 
L' imperi bizantin manten lela sovranitât parsore lis tiaristieris che jerin une volte dal [[Imperi roman d'di Ocident]].
Lis popolazion gjermanichis stanziadis su chestis tiaristieris,recognossin lericognossin la autoritât dal imperadôr di [[Costantinopoli]].
L'imperi bizantin al cîr di controlâ ancje lela Glesie, ma cjate lela fuarte oposizion dal Pape.
DaspoDaspò lis invasions dai barbars e le opare dal imperadôr [[Giustinian]], che al veve cirût di tornâ a cjapâ lis tiaristieris piardudispierdudis,le la fin dal secul VIII al viôt il regnoream dai [[Francs]] a [[Ocident]] , i [[Langobarts]] in te [[Italie]] setentrionâl, l' Imperi bizantin in tal sud de Italie e in tai [[Balcans]].
 
==Le Glesie==
 
LeLa alte etât di mieç ale viôt ancje le riorganizazion de [[Glesie]] , che e cjate simpri pui afermazion e interêsinterès de bande de popolazion, fin a deventâ une sorte di federazion di glesisglesiis episcopâls.
I [[vescui]] sielzevin ili clerosacrâts locâllocâi, e vevin ancje une buine colaborazion cul podê civîl.
 
Il vescul di [[Rome]] al leve cjapant simpri pui impuartance in tal contest de gjerarchie de Glesie, e lu puartarâpuartarà a vê simpri pui odêpodê e a confrontasiconfrontâsi cu lela Glesie d'di Orient parsore cuestions di [[teologjie]] , come par il fat de [[iconoclastie]] in tal secul VIII.
 
Intant, in te [[Europe]] dal secul VI, al cjape simpri pui man il fenomenofenomen dai [[rimîtseremits]] , che diventedevente une novitât simpri pui difondude in te tradizionâl societât cristiane.
Cui che sielzeve di deventâ rimît,eremit al voleve vivi seont ce ch'che al diseve il VanseliVanzeli, in te penitencepenitince, preant, cirint di vivi come [[Jesus]] al veve tant predicjât.
I prins a lâ daûr chest model di vite, a forin i anacorêts,omps oms che levin a vivi in tal isolament puiplui complet, cence volê un contat uman.Daspo Daspò, chest mût di vivi al ven cambiât: si capîs lela bisugne divividi vivi in comunitât, regolade da une disiplinedissipline: scomenzina scomencin a nassi i [[munistîrsmunistîr]]s.
 
[[Sant Antoni Abât]] , [[San Basili il Grant]] e San Pacomi a forin i iniziadôrs di chest moviment in Orient.
IenfriJenfri il IV e il VI secul, muinis e rimîtseremits si difondin in dute [[Europe]].
In [[Italie]], [[San Benedet]] in, tal [[529]], al va a stâ a Montcjassin, par fondâ lela so abazie e al e'è il prin a da al moviment une regule, cognossude ancjmoancjemò vuê.
 
In [[Irlande]], il moviment al e'è difondût da San Colomban (nassût dongje il 530).
 
==I Barbars==
 
''Barbar'' e je une peraule inventade dai Romans par indicâ le int che no jere romane e vignive di fûr.Fevelavin A fevelavin une lenghe che i legjonârslegjonaris romans no cognossevin e par tancj motîfs jerin diferents dai Romans stêsstes.
 
Lis popolazions di provenience da l'de Europe dal Nord e dal Est, a vignivin a contat cu icui Romans,pocâs pocàs da la bisugne di cjatâ condizions di vite miôrs di chês che vevin lassât.
I legjonârslegjonaris romans a jerin soldâssoldâts di mistîr in tal esercit di [[Rome]] , in tal timp dai imperadôrs, jerin une clasecaste privilegjade che no voleve tornâ a fâ i mistîrs che une volte jerin dal soldât de republiche.
Par chest motîf i barbarbarbars come i Gjermans, i Sarmâs e i uerîrsvuerîrs de Persie, a jentrin a fâ part dal esercit imperîalimperiâl roman, par rivâ , cul passâ dal timp, a deventâ ancje gjenerâi (Stilicon, un dai ultims gjenerâi romans, al jere di origjneorigjine gjermaniche, deventât roman).
Se da une bande Rome e faseve uerevuere cuintri i barbars, di chê âtealtre ju faseve jentrajentrâ te sô societât, fin cuant che i barbars, di fat,jerin deventâsa deventavin romans.
 
[[categorie:etât di mieç]]
 
[[it:altoAlto medioevo]]