Fuartece di Palme: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Klenje (Discussion | contribûts)
p Palme (fuartece di) movût in Fuartece di Palme: si àn di doprâ nons "naturâi"
Tuky80 (Discussion | contribûts)
p Metûts i leams internis
Rie 1:
La '''Fuartece di Palme''' e je une antighe [[fuartece]] de [[Republiche Venete]], de carateristiche plante a stele a nûf pontis.
 
==Storie==
Antighe fortece de Republiche Venete, de carateristiche plante a stele a nûf pontis. Nassude par difindi il teritori dal pericul dai [[Turcs in Friûl]], che dopo dal [[1499]] no tornarin plui inte Patrie. Ma il pericul da lis scoreris al continuave a esisti.
Pierdude la citadine fortificade di Gradiscje[[Gardiscje]], [[Vignesie]] e decidè di fa sù la fuartece di Palme, e no dome par pôre dai Turcs, ma ancje cuintri dai imperiâi. E cussì il [[7 di otubar.Otubar]] dal [[1593]], vincjedoiesinvincjesim secont aniversari di Lepanto, e fo fondade la fuartece, dongje une localitât clamade Palmada, che vignarà clamade gnove Palme, Palmanova.
Vignesie e à obleât il Friûl a sacrificis pesantons par cheste costruzion, i paîs dongje a scugnirin bandonâ i cjamps par metiju a disposizion dai venezians e par lavorâ a traspuartâ cuantitâts di materiâl indispensabil par jevâ lis fortificazions esternis, i bastions, lis murais, lis cjasis e i palaçs de citât. Disegnade dal G.[[Girolamo Savorgnan]], i lavôrs a finirin ator dal 1600. Par pretesis militârs la forme e fo poligonâl a nûf bandis, cuntune place esagonâl centrâl cun rais drets che menin a trê puartis, fondade su la utopie che nissun mai al varès podût concuistâle. Ma par ironie de storie la fuartece no fo mai assediade o clamade a difindi la fede cristiane.
 
Tignude dai Austriacs, fo ocupade dai Francês intal març dal [[1797]], passade a la Austrie daspò [[Tratât di Cjampfuarmit|Cjampfuarmit]], fo zontade a la Italie intal 1806, ma je tornade sot la Austrie cu la Restaurazion. Intal avrîlperiodi Avrîl - giugnJugn [[1848]] si jevâ cuintri lis fuarcis austriachis ma cence risultât di sorte, cu la Tierce vuere di Indipendence a je jentrade intal stât talian.