Resistence taliane: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p un pocjis di piçulis corezions
Rie 1:
La [[Resistence Taliane]] al è l'insiemit dai moviments politics cache a si son oponûts ai fassiscj e ai naziscj cache a vevin cjapât il podê tal centri e in alte Italie dopo ildal [[8 di setembar]] dal [[1943]].
 
In teInte resistence a jerin grups, plui o mancul organizâts, di diviers origjin politiche, cuncu la idee cumuncomune di combati militarmentri il guviêrguvier de [[Republiche Sociâl Taliane]] e lis trupis todescjis . La lote di liberazion a finì cuncu la insurezion gjenerâl dal [[25 di Avrîl]] dal [[1945]] proclamade dal Comitât di liberazion nazionâl pe Alte Italie (CLNAI). I partigjans a cjaparin il control di scuasit dutis lis citâts de alte Italie prime cache a rivedin lis trupis aleadis.
 
Lis trupis todescjis in Italie si rindirinrinderin il [[29 di avrîl]], in [[Friûl]], ch’alche ereal jere stât anetût a la [[Gjermanie]] cul non di [[Adriatische Kusterland]], si combatè cualchi dì di plui fin ai prins di [[Mai]].
 
==Il CLN==
Il moviment partigjan partît in mût spontani in seguitsegûit al si organizà in Comitât di liberazion nazionâl (CLN) dividût in brigadis e divisions come lis Brigadis Garibaldi dal partît comunist, lis Brigadis Matteotti dal partît socialist, lis Brigadis JusticieJustizie e Libertât leadis al partît d’Azion e altris.
 
Fra il [[8 di Setembar]] dal [[1943]] e il [[25 di Avrîl]] dal [[1945]] in alte Italie si combatè une vere e proprie vuere civîl. La azion dai partigjans a intindeve jessi une vuere patriotiche e di liberazion dai todescjtodescs ma di fat al fo ancje une vuere civîl cui fassiscj e la [[Republiche di Salò]].
 
In [[Friûl]] la situazion a fo une vore plui complicade parcè che su la vuere di liberazion combatude di bande taliane e su che combatude tedi bande jugoslave si miscliçarin il desideri di svindic e lis rivendicazions nazionalistichis dai Jugoslâfs cache a fasevin riferiment ai Sovietics e dai Talians cache a vevin voie di mantignî sot [[Rome]] ducj i teritoris cjapâts cuncu la [[prime vuere mondiâl]].
In plui te mont Furlane si jerin insediâts i [[cosacs]] aleâts dai todescjtodescs.
 
==Cualchi numar==
Si calcole che pe Resistence taliane a sedin muarts 44.700 partigjans e che 21.200 a sedin restâts mutilâts. Almancul 40.000 soldâts talians a muririn combatint cuintri di todescjtodescs dopo ildal [[8 di setembarSetembar]] dal [[1943]] e altri 40.000 a muririn tai lager''lagers'' naziscj.
 
Lis feminis partigjanis a forin cirche 35.000; 4653 a forin arestadis e torturadis. 2.750 a forin deportadisdepuartadis in Gjermanie, 2812 a forin copadis, 1070 a muririn combatin; 15 ea àn cjapât la medaie d'di aur a la resistence.
 
I civîi muarts tes rapresais nazistis a forin cirche 10.000, i talians di religjon ebraiche deportâtsdepuartâts a forin 10.000.
 
==Medaiis d'di aur a la Resistence in Friûl==
*Al [[Friûl]] e a la citât di [[Udin]]
*A la citât di [[Gurize]]
Rie 36:
==Leams==
===Partigjans in Italie===
*[http://www.anpi.it asociazionassociazion nazionâl partigjans talians]
*[http://www.italia-liberazione.it istitût nazionalnazionâl pe storie dal moviment di liberazion]
===Partigjans in Friûl===
*[http://www.carnialibera1944.it/ su la resistence in Cjargne]