Iredentisim: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
comedât - gnove version de vôs
Rie 1:
L''''iredentisim''' al è stât un moviment [[nazionalisim|nazionalist]] italian dal [[XIX secul]] di caratar anti austriac che al predicjave la continuazion dal [[risorziment]] par fa passâ sot il [[Ream de Italie]] il [[Friûl di là dal Clap]], [[Triest]], la [[Istrie]], la citât di [[Fiume]], la [[Dalmazie]], il [[Trentin]] e il [[Tirol dal sud]].
{{PVN}}
 
Moviment nazionâl ch'al cirive di riunifiâ ducj i Talians intun unic stât.
I teritoris iredincj a forin definîts cussì doprant criteris variabii: des voltis si cjalave la presince di popolazion italiofone, des altris si cjalavin i confins gjeografics, des altris la antighe dominazion di stâts talians. Il moviment iredentist al rivâ a rivendicâ ae [[Italie]] ancje teritoris come [[Nizza]], la [[Corsica]], il [[Cjanton Tissin]] e la Isule di [[Malta]].
Tantis a forin lis tendincis politichis dal iredentisim, dal [[liberalisim]] al [[socialisim]], dal [[nazionalisim]] al [[republicanesim]].
Il fin al jere chel di sensibilizâ la politiche taliane e foreste al problem dai dirits de nazionalitât taliane tal [[Austrie-Ongjarie|Imperi austri-ongjaric]].
I iredentiscj tal forest a difindevin ancje la lenghe e la culture taliane te [[Austrie-Ongjarie]] e a sustignevin lis ideis di riunifiazion a l'[[Italie]] midiant diplomazie e parlamentarisim.
L'iredentisim al tocjà ancje pontis di violence dimostrative (mai cuintri dai civîi) come il progjet di atentâ a la vite dal Imperadôr e Rê d'[[Austrie-Ongjarie]] [[Francesc Josef I]] di bande dal patriot triestin [[Guglielmo Oberdan]].
A esistevin iredentiscj ancje a [[Nice]], [[Malte]], [[Corsiche]] e [[Svuizare]], ancje se il snait iredentist al voleve prime di dut liberâ il [[Trentin]] e la [[Vignesie Julie]] dulà che la talianetât e jere plui in pericul secont lôr.
Il moviment iredentist al veve simpatiis soredut in [[Italie]] e [[Udin]] e deventà in curt la capitâl dal iredentisim talian; culì a cjatavin rifuzi e poie ancje i iredentiscj di "Di là dal [[Clap]]".
Al tacâ de [[Prime vuere mondiâl]] tancj iredentiscj a vevin pôre che l'[[Italie]], jessint aleade dai [[Imperis Centrâi]], e jentràs in vuere cuintri da l'[[Intese]], par cuintri l'uniche maniere par liberâsi dal domini de [[Austri-Ongjarie]] e jere chee di jentrâ in vuere propi cuintri di cheste ultime.
L'[[Italie]] e declarà vuere a l'[[Austrie-Ongjarie]] tal [[1915]] inaugurant la [[IV vuere d'indipendence]] (part impuartant de [[Prime vuere mondiâl]]).
Cul tratât di [[Saint-Germain]] lis [[Tieris Iredentis]] prin sot da l'[[Austrie-Ongjarie]] a forin assegnadis a l'[[Italie]], mancul la [[Dalmazie]] e soredut [[Flum]] (nome la citât di [[Zare]] e lis insulis di [[Pelagose]] e [[Planose]] a forin assignadis a l'[[Italie]]).
Di chì la bataie iredentiste no si fermà, e continuà a rivendeâ la [[Dalmazie]] e la [[Flum|citât cjarnarine]], cridant al mont che la vitorie da l'[[Italie]] e jere stade une [[Vitorie Mutilade]].
 
[[cs:Iredenta]]