Comunisim: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Erardo Galbi (Discussion | contribûts)
Nessun oggetto della modifica
Etichetis: Modifiche da mobil Modifiche dal web pal mobil
Rie 1:
[[Figure:Marx and Engels.jpg|miniatura|Marx e Egels Engels, i doi principâi teorics dal comunism tal Votcent]]
[[Figure:Lenin 1920.jpg|miniatura|Lenin , fondatôr dal prin Stât comuniste de storie]]
[[Figure:Hammer and sickle.svg|miniatura| La falç e il martiel , simbul des dôs classis che formavin il proletariât]]
Il '''comunisim''' , peraule derivade dal [[latin]] '' " commūnis " (comun , di ducj) e je une dotrine politiche socio-economiche fondade tal principi di propietât comun dai mieç di produzion , di une organizazion coletive dal [[lavôr]] , e de costruzion di une societât cence classis socîals.
 
Derivât dal [[socialisim]] e dal pinsîr e lis oparis di [[Karl Marx]] e [[Fredrich Engels]] e de azion politiche di [[Lenin]] , il comunism a caraterizât buine part dal XX secul.
Ancje se l'idee di une societât comuniste jere prisinte za fin da l'antichitât , nome tal [[Sietcent]] cun le [[Rivoluzion industriâl]] si scomence a fevelâ di [[socialisim]] e comunism. In maniere gjenerâl , le peraule comunism ven doprade ancje par descrivi dutis lis teorîs che proviodin la coletivitât dai [[mieç di produzion]] e le abolizion de [[propritât privade]].
Fin e publicazion dal [[Manifest dal partît comunist]] in tal 1848 a [[Londre]] , [[socialisim]] e comunism vegnin considerâts sinomim. In cheste opare invezit , i dôi autôrs [[Karl Marx]] e [[FredrichFriedrich Engels]] fasin une division jenfri «[[socialisim utopistic]]» e «[[socialisim scientific]]» che clamin ancje comunism. Cun cheste division , i dôi autôrs volevin fâ une diference jenfri lis teorîs socialistis che esistevin za e la lôr , basade su fâs e leçs e no su ideis e utopîs.
 
In dutcâs la peraule comunism continue a jessi doprade come sinonim di [[socialisim]] par dut il [[Votcent]]. Bisugne ricuardâ che ducj i partîts de Seconde Internazionâl di ispirazion marxiste vegnivin clamâts socialiscj o sociâldemocratics.
No ducj i contests dulâ il comunism al è stât aplicât an mantignût i fondamentâi dal pinsîr marxist ma an puartât a modei di Stât cun modei societaris contraris a lis basilaris ideologjis comunistis , come tal sens autoritari invezit che avualitari , a dispiet dal nom , o nazionalistis in cuintrioposizion ai fondaments marxist. I esemplis van dal totalitarisim stalinist o le derive in te [[economie di marcjât]] dai paîs comuniscj orientâi cun gnûf e pui fuarts disecuilibris economics e sociâi.
Le aspirazion a une societât avualitarie an origjinis di lontan in te [[storie]] , e cun il timp an vût connotazions e aspirazions diferentis. Lis condizions di sfrutament dai operaris tal cors de prime fase de [[Rivoluzion industriâl]] e povertât dai contadins in tis campagnis puartin a le nassite di une gnove cuscience politiche. Chescj ferments puartin a l'elaborazions di tesis di progjet politic di une gnove societât.Le idee che si podarès formâ une gnove societât avualitarie puarte a le nassite di tancj moviments , teorîs e ideologjis che si cjatin a fasis alternis , aleadis o contrapuestis , tal intent di formâ une gnove "societât cence classis".
 
 
== Bibliografie (par talian) ==