Teatri furlan: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
p Annullate le modifiche di 212.219.142.161 (discussione), riportata alla versione precedente di Tocaibon
pNessun oggetto della modifica
 
Rie 1:
Il '''teatri in lenghe furlane''' al nas avonde tart rispiet aes altris formis artistichis de [[marilenghe]]. Dut cas di lunc dal [[XX secul]] al si svilupe simpri di plui e al dì di vuê o vin ancje des compagniis profesionistichis.
 
== Storie ==
 
=== Il ritart de nassite dal teatri furlan ===
Lis primis oparis che a podaressin vê une rapresentazion teatrâl a son dal '600 di [[Ermes di Colorêt]], si trate di cualchi dialic tant che ''Contrast fra Carneval e Cresime'', ''Di une chitine cul confessôr'' e ''Pascute e Macor''.
Chestis oparis a restarin dome scritis. Par viodi un teatri par furlan si à di spietâ il [[XIX secul]].
Rie 10:
Intal jenfri che in tantis zonis de [[Europe]], partint de [[Italie]], si difont la [[Commedia dell'Arte]], il [[Friûl]], sotan e emargjinât, al viôt nome i spetacui di cualchi companie venite. No nassin cussì ni mistirants ni autôrs locâi che sedin bogns, magari ancje par talian o par venit, di rapresentà la vite dal timp.
 
=== La nassite de comedie furlane ===
Bisugnarà spietà il 1800 e la dominazion austriache par viodi la nassite de comedie in marilenghe.
La prime opare dute par furlan e je di [[Pieri Çorut]] che intal [[1847]] al scrîf ''Il trovatore Antonio Tamburo''. E je une comedie cun tocs musicai, dute par furlan che e vierç la strade a dute une schirie di autôrs. [[Pacifico Valussi]], [[Francesco Leitenburg]], [[Giuseppe Edoardo Lazzerini]], [[Francesco Nascimbeni]] e [[Caterina Percoto]].
Rie 18:
I autôrs de prime part dal secul a son [[Bruno Pellarini]], [[Giuseppe Marinoni]], [[Ercole Carletti]], [[Arturo Feruglio]], [[Maria Gioitti del Monaco]], [[Anna Fabris]], [[Costantino Smaniotto]], [[Lea D'Orlandi]], [[Pietro Someda de Marco]]. Lis oparis a continuin, come storiis e ambientazion, intal gust dal '800. In chest mût a plasin une vore a la int ma a restin lontanis dai trois plui modernis che al sta cjapant il teatri european dal timp.
 
=== Il secont dopovuere ===
Ancje se a si continue a là daur de tradizion za intai prins agns dal dopovuere si scomencin a viodi i segnai di une schirie di autôrs plui modernis. Se [[Guido Michelutti]] al è plui tradizionâl lis oparis di [[Renato Appi]], [[Alviero Negro]] e [[Lelo Cjanton]] a rivin a tocjâ tematichis mancul sieradis.
 
=== I Turcs tal Friûl ===
Intal [[1976]] a ven publicade ''[[I Turcs tal Friûl]]'', opare zovanîl di [[Pieri Pauli Pasolini|Pasolini]], scrite intal [[1944]]. Chest al è considerât il test plui alt scrit in marilenghe, i soi moments lirics che a ricuardin la tragjedie greche, a mostrin la bravure che Pasolini al mostrarà intai agns seguitîfs. Se di une bande l'opare e reste isolade dal rest de scriture dai tescj furlans la rapresentazion che al fasarà il regjist [[Elio De Capitani]] intai agns 90 al tirà su une gnove gjenerazion di teatrants e di spetatôrs furlans.
 
=== La fin dal XX secul ===
Sul finì dal secul si viôt une incressite dal teatri furlan cuntun grant numar di compagniis teatrâls gnovis. Dal [[1987]] l'[[associazion teatrâl furlane]] a inmanee un concors leterali bienâl che al devente un stimul par autôrs come [[Gianni Gregoricchio]], [[Giovanni Morsan]], [[Alberto Luchini]], [[Roberto Ongaro]], [[Luciano Rocco]], [[Paolo Sartori]], [[Carlo Tolazzi]], [[don Pietro Biasatti]].
Il gnûf mileni si vierç cuntune opare une vore significative su la vite des feminis in Friûl al inizi dal '900; ''[[Bigatis]]'' di [[Elio Bartolini]] e [[Paolo Patui]].
Rie 30:
Cui agns '80 a nassin ancje lis primis companiis teatrâls profesionistichis come il [[Teatro Incerto]] ([[Claudio Moretti]], [[Fabiano Fantini]], [[Elvio Scruzzi]]). Tal [[1988]] e nas la [[Civica accademia d'arte drammatica Nico Pepe]], dai soi cors a vegnin fûr i atôrs de [[Academia de Gli Sventati]].
 
== Bibliografie ==
* ''Il teatro in lingua friulana'', di Luca Zoratti in ''Friulano Lingua viva'', Udin 2006
* ''Appunti per la storia del teatro friulano'', Someda de Marco in ''Sot la Nape'', 1 (1963)
* ''Il teatro in prosa'', Nico Pepe in ''Enciclopedia tematica del Friuli Venezia Giulia''
{{Lenghe furlane}}
 
[[Categorie:cultureCulture furlane]]
[[categorieCategorie:teatriTeatri furlan]]
 
{{Lenghe furlane}}