Planet: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Udine2812 (Discussion | contribûts)
Udine2812 (Discussion | contribûts)
Nessun oggetto della modifica
Rie 3:
Un '''planet''' al è un cuarp celest cun masse significative che al orbite atôr di une [[stele]] e che nol prodûs energjie par mieç de [[fusion nucleâr]]. Prime dai [[agns '90]] si cognossevin dome nûf planets (ducj dentri dal nestri [[sisteme solâr]]). A la fin dal [[2007]], si 'nt cognossevin plui di 200, ducj scuvierts come [[planets extrasolârs]].
 
Par jssijessi considerât un planet al à di jessi avonde grant, se no al è dome un [[asteroit]], e nol à di produsi [[energjie]] cun [[reazion nucleâr]]s se no je une [[stele]].
 
 
Te Astronomie[[astronomie]] antighe i planets (in [[grêc]] ''bintars''<ref>Franco montanari, ''GI. Vocabolario della lingua greca'', Loescher</ref>) a jerin i cuarps celescj visibii che a mudavin lis lôr coordenadis celestis ecuatoriâls, ven a sta Lune, Soreli, Miercuri, Vinar, Mart, Joibe e Saturni. A lôr e si riferìs la scansion dal [[timp]] in [[setemane|setemanis]] e, par esempli, la presince di siet braçs te [[Menorah]].
 
I astronoms a clamin dispès i [[asteroits]] "planetuts", e i cuarps planetaris plui grancj (chei che a son normalmentri clamâts planetis) "planets maiôrs".
Rie 12:
==I planets dal sisteme solâr==
I planets dal sisteme solâr a puedin jessi dividûts in dôs categoriis daûr de lôr composizion.
Chei simii ae [[Tiere]] (componûts principalmentri di cret) a son clamâts [[planets terestris]], o planets cretôs. Chei componûts soredut di materiâl gassôs, tant che chei di [[Joibe]], a son clamâts "Joibians", o [[zigants gassôs]]. A voltis a ven doprade une tierce categorie par cuarps tant che [[Pluton]], componûts principalmentri di glace: cheste categorie di planets '''glaçâts''' e tire dentri ancje une vore di cuarps no planetaris, tant che lis lunis glaçadis dai planets esteriôrs (par esempli [[Titan]]).