Alte etât di mieç: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Nessun oggetto della modifica
O ai coret la grafie e cualchi imprecision storiche (par esempli, i ongjars no son di origjin gjermaniche); forsi si dovarès vierzi une gnove pagjine sui barbars par spostâ chel materiâl, o dut câs spostâlu intune pagjine su la storie antighe
 
Rie 1:
[[Figure:Sacr Gelasianum 131v 132.jpg|thumb|right|300px|Incipit dal Sacr Gelasianum,manuscrît dal IIX secul,conservât in te Librerie Vaticane.]]
 
Si clame '''Alte ete di mieç''' che part de [[etât di mieç|ete di mieç]] che e scomence cu lela colade dal [[Imperi roman di Ocident]] intal 476 d.C, fin intal an [[1000]].
 
Daspò de deposizion dal ultin imperadôr roman [[Romolo Augustolo|Romul Augustul]] intal 476, nissun al cjape puiplui il puest di Imperadôr.
 
L'imperi bizantin al manten la sovranitât parsore lis tieris che a jerin une volte dal [[Imperi roman di Ocident]].
Lis popolazions gjermanichis stanziadisinsedadis suta chestis tieris a ricognossin la autoritât dal imperadôr di [[Costantinopoli]].
L'imperi bizantin al cîr di controlâ ancje la Glesie, ma al cjate la fuarte oposizion fuarte dal Pape.
Daspò da lis invasions dai barbars e lela opare dal imperadôr [[Giustinian|Justinian]], che al veve cirût di tornâ a cjapâ lis tieris pierdudis, la fin dal secul VIII al viôt il ream dai [[Francs]] a [[Ocident]], i [[Langobarts]] inte [[Italie]] setentrionâl, l'Imperi bizantin intal sud de Italie e intai [[Balcans]].
 
== La Glesie ==
 
La alte ete di mieç e viôt ancje la riorganizazion de [[Glesie]], che e cjate simpri puiplui afermazion e interès de bande de popolazion, fin a deventâ une sorte di federazion di glesiis episcopâls.
I [[vescul|vescui]] a sielzevin i sacrâts locâi, e a vevin ancje une buine colaborazion cul podê civîl.
 
Il vescul di [[Rome]] al leve cjapant simpri pui impuartance in talintal contest de jerarchie de Glesie, e lu puartarà a vê simpri pui podê e a confrontâsi cu la Glesie di Orient parsore cuestions di [[teologjie]], come par la cuistion de [[iconoclastie]] intal secul VIII.
 
Intant, inte [[Europe]] dal secul VI, al cjape simpri plui man il fenomen dai [[rimitsrimit]]s, che e devente une gnovetâtnovitât simpri plui difondude inte tradizionâl societât cristiane.
Cui che al sielzeve di deventâ eremit al voleve vivi seont ce che al diseve il Vanzeli, inte penitince, preant, cirint di vivi come [[Jesus]] al veve tant predicjât.
I prins a lâ daûr di chest model di vite a forin i anacorêtsanacorets, oms che a levin a vivi intal isolament plui complet, cence volê un contat uman. Daspò, chest mût di vivi al ven cambiât: si capîs la bisugne di vivi intune comunitât regolade di une dissipline: a scomencin a nassi i [[munistîr]]s.
 
[[Sant Antoni Abât]], [[San Basili il Grant]] e San Pacomi a forin i iniziadôrs di chest moviment in Orient.
Jenfri il IV e il VI secul, muinismunics e eremits si difondin in dute [[Europe]].
In [[Italie]], [[San Benedet]], tal [[529]], al va a stâ a MontcjassinMont Cjassin par fondâ la so abazie e al è il prin a da al moviment une regule, cognossude ancjemò vuê.
 
In [[Irlande]], il moviment al è difondût dadi San Colomban (nassût dongje il 530).
 
== I Barbars ==
 
La peraule ''Barbar'' (che e jediven unedal peraulegrêc inventadeβάρβαρος, daipassant Romanspal parlatin indicâ"barbarus") lee intsignificave chetartaiot, nopar jereindicâ romanechei eche vignive di fûr. Ano fevelavin unela lenghe chegreghe ie legjonaris romansduncje no cognossevin e par tancj motîfs jerin diferents daiconsiderâts Romansoms stescivilizâts.
Il stes prejudizi lu vevin i romans.
 
Lis popolazions de Europe dal Nord e dal Est a vignivin ain contat cui Romans, pocàsscorsâts dadi laaltris bisugnepopolazions diche cjatâa condizionssi diespandevin vitecirint miôrsregjons diplui chês chegrandis vevine lassâtfertilis.
La politiche romane e jere chê di meti lis tribûs barbarichis une cuintri chê altre, calcolant di aleade une e di nemie chê altre, o ingaiant i lôr vuerîrs tal esercit, par fâju jentrâ te sô societât, fin cuant che i barbars, di fat, a deventavin romans. I barbars come i Gjermanics, i Celtics, i Sarmatics, i Tracics e tancj altris a jentravin a fâ part dal esercit imperiâl roman par rivâ, cul passâ dal timp, a deventâ ancje gjenerâi (Stilicon, un dai ultims gjenerâi romans, al veve pari Vandal) e fintremai imperadôrs (il prin al fo Massimin il Tracic, dal 235 al 238).
I legjonaris romans a jerin soldâts di mistîr in tal esercit di [[Rome]], in tal timp dai imperadôrs, jerin une caste privilegjade che no voleve tornâ a fâ i mistîrs che une volte jerin dal soldât de republiche.
Par chest motîf i barbars come i Gjermans, i Sarmâs e i vuerîrs de Persie, a jentrin a fâ part dal esercit imperiâl roman par rivâ, cul passâ dal timp, a deventâ ancje gjenerâi (Stilicon, un dai ultims gjenerâi romans, al jere di origjine gjermaniche, deventât roman).
Se da une bande Rome e faseve vuere cuintri i barbars, di chê altre ju faseve jentrâ te sô societât, fin cuant che i barbars, di fat, a deventavin romans.
 
== I regnosreams barbaricoromano-romansbarbarics ==
 
Une volte jentâsjentrâts in contat cu la pui rafinade civiltât romane, i '' barbars '' scomencinaa scomencin a cjapâ il mût di vivi dai Romans, lassant pero',però ancje alcelements di lôr:lis istituzions restin dide tradizion romanegjermaniche,ma iancje Gjermanicstal jerin masse abituâs al lôr mûtdirit.
Lis popolazions di origjneorigjn gjermaniche che ana concuistâtàn lerivât adore di sachizâ o a concuistâ la penisule italiche jerina son:
 
* i [[VandâiVandai]]
* i [[VisigotsVisigôts]] ,sarês ven a dî i ''Goti de bandeGôts daldi soreli jevât''.
* i [[OstrogotsOstrogôts]],sarês ven a dî i ''Goti de bandeGôts daldi soreli ponêtbonât''.
* i [[Francs]]
* i [[Langobarts]]
* i [[OngjarsFrancs]]
* i [[Vichincs]]
 
== [[SismeSchisme di d'Orient-Ocident]] ==
 
La barufe jenfri il papât e Costantinopuli, che si jere fate simpri pui fuarte cu lela colade dal Imperi roman d'di Ocident,si fâse puiaumente fuartesôt sôtda l'imperadôr [[Leon III di Bisanzi]] ,ch' che cuntun edit al veve proibîtimproibît ildi doprâ di figuris sacris tes funzions. e al veve ordenât la lôr distruzion (730-732).
Il schisme di Orient al tache tal 1054 cu la scomuniche cuintri dal patriarcje Michêl Cerulari volude di pape Leon IX.
 
[[Categorie:Etât di mieç]]