Friûl: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
pNessun oggetto della modifica
Nessun oggetto della modifica
Rie 1:
[[Image:Friûl-Bandiere.png|thumb|Bandiere storiche dal Friûl]]
 
Il '''Friûl''' al è une regjon storiche taete bande plui a estEst des [[Alps]], in [[TalieItalie]] nord -orientâl, che al dì di vuê ela faplui part dee je comprendude te regjon taliane [[Friûl-Vignesie Julie]]. InteIntes epochis stadis, i siei confins a jerin plui grancj, ma cumò in gjenar al è delimitât dedes [[Alps Cjargnelis]] a nord-estNord, a estEst dedes [[Alps Juliis]] e dedai prins cuei dal [[Cjars]], a ovest dal [[Tiliment]] eOvest de [[Livence]]. Chest teritori al è dividût tra lis provinciis di [[Provincie di Udin|Udin]], Gurize e, Pordenon, Vignesie e Belun (dome il comun di [[Sapade]]).
 
Il Friûl al à une sô proprie lenghe e culture. Tant che regjon di confin tai secui passâts e je stade ocupade di tancj altris popui europeans, come che al è sucedût che par dusinte agns la sô int e je lade pal mont a vore. In dì di vuê la cuestion de lenghe e je une des plui impuartantis pe stesse vite de sô culture. Come che ancje la sô storie e je pal plui dismenteade se o cjalincjalìn nome ai libris di storie che si viodin par talian.
 
==Storie==
Rie 17:
 
===Dal Stât patriarcjâl ae Republiche di Vignesie===
Ai [[3 di Avrîl]] dal [[1077]] l'imperadôr Indrì IV al concedè in ministrazion feudatarie il Friûl al patriarcje di Aquilee Sigeart; e nassè la '''Patrie dal Friûl'''. Il Stât Patriarcjâl al fo governât prime di vescui ghibelins, todescs, e po di vescui vuelfs, talians e al durà par 343 agns fin al [[1420]], cuant che la Republiche di [[Vignesie]] e invadè il Friûl cussì di fasi un teritori cussinètcussinet tra Vignesie e l'Imperi. A governâ il Friûl al jere la figure dal lûctenentlutignint venit, che al cjapà possès tal [[Cjistiel di Udin]], lassant al patriarcje dome il podê religjôs e la rendite des vilis di [[Aquilee]], [[Sant Denêl]] e [[Sant Vît dal Tiliment|Sant Vît]]. Intant, tal [[1500]], al murì cence fiolance l'ultin cont di [[Gurize]], Lenart, e cussì la contee di Gurize e Gardiscje e fo invadude dai austriacs; di chest moment il Friûl al restarà dividût in doi: ae çampe dal Judri sot la gjurisdizionjurisdizion di Vignesie, di chê altre bande sot chê dai AsburcAsburcs.
 
===La vignude di Napoleon===
Lis concuistis napoleonichis a segnarin la fin de Serenisime; daspò di vê batût l'la Austrie Napoleon al ocupà il Friûl, ma dopo dome sîs mês lu cedè une altre volte ai AsburcAsburcs cul [[tratât di Cjampfuarmit]]. Tal [[1805]] paròperò la Piçule Patrie e passà di gnûf ai francês, ch'che a puartarin diviarsisdiviersis riformis socialis. Cuant che Napoleon al fo batût, il Friûl Ocidentâl al passà a fâ part dal Lombart-Venit, chel Orientâl al restà sot il domini diret da l'la Austrie.
 
===L'La Italie===
Ancje in Friûl, tant che in ducj i teritoris talians ancjemò in man dai austriacs, a nasserin moviments irredentiscj ch'che a puartarin diviersis voltis a ribelionsriviei cuintri i parons austriacs. Il fat plui nomenât a chest proposit al fo tal [[1864]] il tentatîf di insurezion vuidât di [[Antonio Andreuzzi]]. Cul [[1866]], dopo la [[tiarcetierce vuere di indipendence taliane|tiarcetierce vuere di indipendence]], il Friûl Ocidentâl al jentrà a fâ part dal Ream di Italie.
 
==Cjale ancje==