Udin: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Sesule (Discussion | contribûts)
Sesule (Discussion | contribûts)
Rie 30:
Il prin document scrit ch'al fevele di Udin — in che volte clamade "Utinum" — al'é dal [[983]]. Tal [[1223]] la creazion di un [[marcjât]] aumentà la impuartance di Udin che e deventà la citât plui grande e plui impuartant dal [[Friûl]], fin a deventâ sede dal [[Patriarcjis di Aquilee|Patriarcjât di Aquilee]] in gracie dal'imperadôr [[Oton II]]. In'tal [[1420]] e passà cul Friûl a le [[Republiche di Vignesie]] indulà ch'e restarà fint'al [[1797]] (famee storiche ascrite al patriziât Vignesiân di riferimènt tal periodo a je che dai [[Savorgnan]] al cui blasòn al je, ancjemò vuè, steme stes de citat), an dal [[Tratât di Cjampfuàrmit]], cuant ch'e pasà sot de influence francese.
 
Cun la cjadudecolade di [[Napoleon]] e la seguinte [[Restaurazion]] dal [[Congrès di Viene]], in'tal [[1813]] e fasè part dal [[Ream Lombart-Venit]], regjon dal [[Imperi Asburgjic]]. Il [[1866]] a'é la date di anession al [[Ream di Italie]]. Tal mieč dal [[1915]] e dal [[1917]] Udin e fo ''capitâl de vuere''. Podaspò de [[rote di Cjaurêt]] e fo ocupade dai Austro-Todesc par jessi liberade il [[2 di Novembar]] dal [[1918]].
 
Ancje vie pa'l [[Seconde Vuere Mondiâl|secont conflit mondiâl]] la citât di Udin e fo un impuartant lûc di vuere. Daspò dal [[8 di Setembar]] dal [[1943]] la citât e fo ocupade dai soldâts todescs dal [[Tiarč Reich]] e la liberazion e acjadè dome ta'l Avrîl dal [[1945]]. Pai sacrificis e pe ande de popolazion, Udin e fo decorade cu la '''Crôs al Merit di Vuere''' pal prin conflit e cu la '''Medae d'Aur al Valôr Militâr''' par la seconde vuere.