France Prešeren: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Addbot (Discussion | contribûts)
p Bot: Migrating 40 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q1031 (translate me)
Nessun oggetto della modifica
Rie 1:
[[Figure:France_Prešeren_-_lithograph_(1866,_Preširnove_poezije)_02.jpg|thumb|right| France Prešeren]]
'''France Prešeren''' ([[Vrba]], [[Žirovnica]], [[Slovenie]] [[3 di Dicembar]] [[1800]] - [[Kranj]] [[8 di Fevrâr]] [[1849]]) al è il plui famôs poete sloven, un dai plui impuartants poetis [[Romaticisim|romantics]] de [[Europe]] e une figure centrâl pe storie de [[lenghe slovene]]. In chê volte la [[Slovenie]] e jere includude tal [[Imperi Asburgjic]], par chest soredut tai vielisvieris documents si pues cjatâ ancje la forme todescje dal non, Franz Prescheren; vuê il paîs dulà che il poete al è nassût al è juste sul confin tra [[Austrie]] e [[Slovenie]].
 
== Vite ==
Prešeren al nas tal paisut di Vrba (ven a stâi "salgâr"), intune famee di contadins di ideis a vondeavonde modernis. Cuant che al à vot agns al va a stâ là dal barbe Jožef, plevan Kopanje, e al va a scuele a Ribenice (''Ribnica''). In chestchescj agns al sucêt alc leât a la [[sessualitât]] che al influençarà dute la personalitât dal poete, soredut tal rapuart cu lis feminis.
 
Finît il liceu, Prešeren tal [[1821]] al si trasferìs a [[Viene]] par studiâ leç, bandonant cussì la idee di deventâ predi, che no sarès displasude a sô mari Mina). In chescj agns si dediche al studi de poesie, sei classiche sei romantiche, e al scomence ancje a scrivi cualchi robute. Tal [[1828]] al devente dotôr in leç e al va prime in [[Moravie]], par tornâ daspò a [[Lubiane]]. Lì il poete al scomence a lavorâ come avocat e tal [[1829]] al spose, sburtât de mari e dal barbe, Marija Johana Khlun, une borghese plene di bêçs di [[Graz]]; daspò dal entusiasim iniziâl, il rapuart cu la femine al deventarà un grum frêt e sierât.
 
Prešeren al devente in chest periodi grant amì di Matija Čop (par [[lenghe todescje|todesc]] Matthias Tschop), un dai plui impuartants inteletuâi slovens dal timp, espert ancje de teorie de leterature; Čop al è convint de necessitât di meti dongje une leterature slovene, separade di chê todescje, cussì di esprimi il spiritspirt e la identitât slovene, in acuartacuardi cu lis teoriis romantichis di mode in chê volte.
 
Tal [[1834]] e ven fûr la racuelte ''Sonetni venec'' (Sartôr di sonets), ispirade soredut a la figure di Julija Primic (tod. Julia Primitz), une siore di Lubiane.
Rie 15:
La mancjance di rapuarts amorôs stabii, l'amôr no ricambiât par Julija Primic, la muart di Čop e lis insodisfazions sul lavôr a metin in crisi il poete tal [[1835]]; chest lu puarte a butâsi sul bevi, a no lâ plui a vore e ancje a pinsîrs di suicidi.
 
Inte [[Vierte]] dal [[1836]] ae ven publicade une des sôs oparis plui impuartantis, ''Krst pri Savici'' - "Il batisim lì de font Savica". Simpri in chest àn si met insiemeinsiemi cun Ana Jelovšek, che e deventarà la sô amant.
 
Tai agns sucessîfsseguitîfs, Prešeren al scomence a interessâsi a lis tradizions popolârs slovenis e tal [[1839]], insiemeinsiemi cul amì Andrej Smole, contrari al guvier austriac, al progjete un gjornâl par sloven, idee blocade daurman de censure austriache. Ma Smole al mûr di colp, e chest, dongje al disinterès di Ana, e a un sintiment gjenerâl di malstâ, a provochin une altre crisi intal poete.
 
La grande ispirazion poetiche di Prešeren esi jepues benviodile visibilea clâr ancje in tes sôs ultimis oparis, come par esempli ''Zdravljica'' ("Il Brindis"), scrite tal [[1844]], ma publicade cence censure dome tal [[1848]], par vie dal test, e la elegjie ''V spomin Andreja Smoleta''' ("In Memorie di Andrej Smole"). Tal autun dal [[1846]] si trasferìs a [[Kranj]], dulà che al mûr ai 8 di Fevrâr dal 1849.
 
 
== La fame moderne ==
* Prešeren al è sigurementridal sigûr une des figuris centrâls de [[culture slovene]], sei par lis inovazions ae lenghe e ae leterature, sei pal disvilup di un spirt nazionâl sloven.
* Ai [[8 di Fevrâr]], date de muart, in Slovenie al è il dì nazionâl de culture
* Prešeren al èjere sulesu la cjarte di 1000 [[talar]]s e al saràè su la monede di 2 [[Euro]]s.
* La place principâl di [[Lubiane]], Prešernov trg, e je dedicade al poete e e à une statue dedicade a lui tirade sù tal [[1905]] cuntune grande partecipazion popolâr.
* Il L'imni nazionâl sloven al è dal [[1991]] chel de setime strofe di ''Zdravljíca''
 
== Leams esternis ==