Michêlagnul: diferencis tra lis versions

Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Barbarigo (Discussion | contribûts)
Nessun oggetto della modifica
Barbarigo (Discussion | contribûts)
Nessun oggetto della modifica
Rie 1:
[[Figure:Michêlagnul.jpg|right|thumb|400300 px|Michêlagnul Buonarroti]]
'''Michêlagnul''' (''Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni''), (Caprese Michelagnul (AR), [[6 di Març]] [[1475]] - [[Rome]], [[18 di Fevrâr]] 1564 ) al fo un pitôr, scultôr, poete e architet [[Italie|talian]] dal Rinassiment.
 
Rie 17:
 
=== Bataie dai Centauros (1491-92) ===
 
Daspò de '''Madone de Scjale''' e je la '''Bataie dai Centauros''' (jenfri il 1491 e il 1492)
Cheste opare e ven fate par Laurinç I dai Medici e il sogjet lu veve proponût Agnul Poliziano.
Line 32 ⟶ 31:
 
=== La influence dal Savonarola, il ''Cupido'' e il ''Bacco'' ===
 
Jenfri la fin dal 1495 e il mês di Jugn dal 1496, Michêlagnul al torne a Florence.
Al reste une vore impressionât de predicje dal Savonarola, tant ch'al reste cunvinçût che la Glesie a bisugne di jessi riformade.
Line 55 ⟶ 53:
=== David (1501) ===
[[Figure:David von Michelangelo.jpg|thumb|left|200px|Il David]]
 
In tal 1501, la corporazion de Art de Lane dâ a Michelagnul la comission de sô opare plui cognossude: il '''David'''.
Cun cheste opare, Michêlagnul al gambie la tradizion iconografiche.
Line 68 ⟶ 67:
 
=== Il ''Tondo Taddei (1502) e il ''San Mateu (1503) ===
 
Dal 1502 al e' il ''Tondo Taddei''; in cheste opare, une vore influençade da Leonart, il Frut al scjampe viodint un gardelin, simbul de Passion, inte man dal San Zuan Batiste picinin.
Ai [[24 di Avrîl]] 1503, i ven ordenât di fâ dodis statuis dai apuestui pal Domo; al rivarâ a fâ dome une, il ''San Mateu'', conservade in tes Galariis de Academie.
 
=== ''Tondo Pitti'' e ''Tondo Doni'' (1503-04) ===
 
Dal 1503 al e' il ''Tondo Pitti'', opare dulà le Vergjine a strenç il Frut, cjalant lontan par mostrâ il destin al Frut.Daûr,simpri la figure dal San Zuan picinin.
Jenfri il 1503 e il 1504, Michêlagnul al fâs une ' Sante famee ' cognossude cul non di ''Tondo Doni'' come regâl par lis gnocis dal marcjant Agnul Doni.
Line 81 ⟶ 78:
 
=== La ''Bataie di Cascina'' (1504) ===
 
Jenfri l'Avost e il Setembar dal 1504, i ven dade le ordenazion par une bataie di piturâ in te Sale dal Consei di Palaç Vecjo. Il sogjet e je le ''Bataie di Cascina'', une bataie vinçude dai florentins cuintri i pisans. Michêlagnul al prepare il carton, lât pierdût e il fresc nol sarâ mai fât. Di chest carton, si cognòs nome le bande centrâl, da une copie fate dal pitôr Aristide da Sangallo.
 
=== A Rome, sot Juli II ===
 
In tal 1505, Michêlagnul al torne a [[Rome]], par lavorâ su la tombe dal pape Juli II. Al va a Carrare, par sielzi il [[marmul]], ma cuant che al torne a Rome, Juli II al à biel za gambiât di idee.
A Michêlagnul nol reste che tornâ a Florence, dulà al torne a lavorâ tal ''San Mateu''. Ma Juli II al gambie une altre volte e, cul jutori de Signorie di Florence, al fâs la pâs cul artist.
Line 110 ⟶ 105:
In tai cinc scompartiments che si cjatin parsore dai trons, il spazi al devente simpri pui stret, lassant il puest a figuris crotis cu ramaç e sfueis di rôl par fâ riferiment a la famee dal Pape (i Della Rovere).
Michêlagnul al met ancje i antenâts di [[Jesu Crist]] e senis de [[Biblie]] jenfri i cuâi: ''Gjudite e Oloferne'', ''David e Golie'', ''La punizion di Aman'' e il ''Sarpint di bronç''.
 
In chest progjet, nassût de colaborazion jenfri l'artist, il Pape e i studiôs di teologjie de cort papâl, al è la plui grande rapresentazion de opare di Diu, l'om.
L'om viodût come le plui grande opare di Diu, e la figure dal om come ancje le figure di Jesu Crist, deventât om ancje Lui par salvâ la umanitât e puartâ dute la umanitât pui dongje di Cui che le a fate.
Line 137 ⟶ 131:
 
=== Sagristie Gnove (1519-1529) ===
 
In tal [[1519]], Michêlagnul al ven incjariât di prontâ une seconde capele dai muarts par la famee dai Medici in te glesie di San Laurinç a Florence.
La opare e ven al tacade in tal 1525, Michêlagnul al va daûr l'esempli dal [[Brunelleschi]] a plante cuadrade. Di particolâr impuartance son lis statuis dai monuments funeraris: Parsore a chei dai Cjapitanis Laurinç e Julian si cjatin lis statuis de '''Alegorie dal Timp''', il '''Crepuscul''' e l' '''Aurore''' parsore chê di Laurinç, il '''Di''' e la '''Gnot''' parsore chê di Julian.
Line 145 ⟶ 138:
 
=== I progjets par lis fortificazions e la Biblioteche Laurençane (1529-1534) ===
 
In tal [[1529]] Michêlagnul al partecipe a la insurezion republicane cuintri la famee Medici, lavorant a lis fortificazions de citât tacadis dal esercit imperiâl, ch'al jere de bande dai Medici, parâts vie in tal [[1527]]. Di chest periodi a restin i progjets da lis fortificazions, studiadis in mût di jessi ancje un strument di atac.
Ma in tal setembar dal stes an, Michêlagnul al scjampe a [[Vignesie]], al reste par cualchi dì, ma al torne, daspò vê paiât une fuarte multe.
Line 177 ⟶ 169:
 
=== I frescs de Capele Paoline (1542) ===
 
Intal [[1542]], il [[pape Pauli III]] al jere vonde gjelôs e secjât dal fat che il lûc dulà che Michêlagnul, il plui grant artist de epoche, al veve cjatât il miôr de sô espression, al jere dedicât al pape Sist, al comande a Michêlagnul i lavôrs te so capele privade in Vatican (la Capele Paoline).
Michêlagnul al fâs doi frescs: il prin la '''Conversion di Saulo''' (sarès a dî San Pauli) e il '''Martiri di San Pieri''' realizât daspò vê finît la tombe di [[pape Juli II]].
Line 193 ⟶ 184:
 
=== Une Pietât cjapade a colps di martiel (1550-1550) ===
 
In tal 1550,Michêlagnul al tache la '''Pietât de Opare dal Domo''' clamade cussì par vie de sô colocazion in tal Museu de Opare dal Domo a Florence. E veve di jessi une statue dal monument de sô tombe, ma ven bandonade daspò un colp di rabie dal artiste che a colps di martiel, al romp un braç e une gjambe dal Crist, crevant ancje une man de Vergjne.
Un scuelâr di Michêlagnul, Tiberio Calcagni al comede il braç e al finîs ancje la Madalene, lassade incomplete da Michêlagnul.
Line 199 ⟶ 189:
 
=== La Pietât scomençade e no finide (1552-1564) ===
La '''"Pietât "Rondanini" ''' e je une altre opare tacade e no finide. Forsit Michêlagnul e veve ancjemò di modificâle, ma in tal [[1561]], al regale cheste opare a Antoni del Francese.
 
La '''Pietât "Rondanini" ''' e je une altre opare tacade e no finide. Forsit Michêlagnul e veve ancjemò di modificâle, ma in tal [[1561]], al regale cheste opare a Antoni del Francese.
 
=== La Puarte Pia e il progjet di Sante Marie dai Agnui e dai Martars (1561) ===
[[Figure:Michelangelo Buonarroti statua.jpg|right|thumb|200 px|Statue di Michêlagnul a Florence (Museu dai Ufizîs)]]
 
I ultims progjês de sô vite son: il disen dal progjet de Puarte Pia, opare impuartante, e il progjet de glesie di Sante Marie dai Agnui e dai Martars.
 
Line 212 ⟶ 201:
 
=== Michêlagnul poete ===
[[Figure:Michelangelo Buonarroti statua.jpg|right|thumb|200 px|Statue di Michêlagnul a Florence (Museu dai Ufizîs)]]
 
Ancje se par lui la poesie jere une fufigne,Michêlagnul al a scrît poesiis za dal 1500-1505.
Di sigûr influençât dal [[Petrarche]] e di [[Dante]], cognossûts ae cort dai Medici, lis sôs poesiis a an come sogjet il sô lavôr, ma ancje amôr e l'amistât.