Il sant taumaturc, vuaridôr, al è venerât pai mai ribei, pai vuarps, infets, mal colât, pierdite de memorie e dai sintiments. A Udin, in Borc di Praclûs, si onore Sant Valantin di plui di sîs cent agns. Te fieste si cjatavin lis primulis, la viole di Udin, il pan benedet a forme di vot e lis clavutis, insiemit cun dolçuts in sorte. Si cjate memorie de sagre popolâr fin dal 1699. Te glesie di Sant Valantin e je venerade une relicuie, un toc di vues e lu si mostre nome in chê zornade.

Tal 1355 i conts de Valentinis par memoreâ la lôr potence e onorâ il sant de lôr gjarnazie, faserin costruî un oratori dongje lis puartis de citât pene dentri a la tor di puarte Praclûs. La gleseute piçule le si viôt benon te famose mape di Jacum Spinelli dal 1704. L'oratori al è stât il lûc par Udin di Sant Valantin fintremai al 1574 cuant che je stade fate su la glesie di cumò pôc dongje. Napoleon lu siarà fasintlu doprâ tant che dipuesit e ostarie. Tal 1899 e je tornade ai fraris di Madone des Graciis e po riconsacrât a Sant Antoni nome tal 1957.

La glesie rinassimentâl di Sant Valantin, finude tal 1574, e à dentri il scarsanali di un Sant che però nol è Sant Valantin ma un martar roman cence non dissepulît dal Cimitieri di Sante Ciriache e rivât a Udin tal 1644. Dal 1598 al è un vôt cuintri la pestilence che ere sclopade propite in Preclûs. Di chê volte Sant Valantin al è clamât a viodi ancje sore de peste. Dongje al è un convent di muiniis cuntun claustri dal 1672, cuatri puartics a sierâ il claustri a doi plans cun 126 colonis. Monasteri che al fo Ospedâl Militâr. La glesie di Sant Valantin fo la glesie dal Ospedâl Militâr.

Il pan benedet a forme di vot: tradizion che e ven dai prins agns de storie de glesie cuant che si deve ai puars il pan vanzât daspò des messis no consacrât ma nome benedît. Lis clavutis memorein il rimedi pai svaniments: il contat cul cerneli cuntune robe frede, une clâf di chês grandis di une volte, che e faseve dâ di ca. Detulis furlanis: Sant Valantin al glace il curisin. Sant Valantin al cjante l'odulin.

Si festegje ancje A Buie, a Gôt di Glemone, a Flumisel, a Manzan, a Poçalis di Madrîs di Feagne, a Plain. Aromai la mode americane di bombons e de fieste dai inamorâts si slargje pardut, ma in Friûl Sant Valantin al è patron dai epiletics: di fat il non no sientific de epilessie al è "mâl di Sant Valantin". Lis dôs manieris di viodi Sant Valantin no àn masse a ce fâ une cun chê altre. Se non che i furlans a calcolin l'inamorament une malatie dal sisteme gnervôs!